Nyhet / Publicerad 8 februari 2024

160 000 kronor till Act Svenska kyrkan

Den 3 februari var Byarums pastorat delaktig i att anordna en auktion, där de bestämt sig för att skänka sin insamlade del till Act Svenska kyrkan. Pastoratet samlade in cirka 160 000 kr, en fantastisk prestation.

Idén med en auktion uppstod under hösten när Betelförsamlingen och Byarums pastorat fick ett miljonarv av av två bröder. Totalt blev det 700 slag under auktionen cirka 160 000 kr i insamlade medel till Act Svenska kyrkan, pengar som kommer göra stor skillnad.

Visningen började klockan 09:00 och mellan kl 10:00-17:30 klubbades det oavbrutet. Cirka 70 ideella krafter hjälpte till under dagen och det har varit 10 arbetsmöten med att ta tillvara på lösöret och planera genomförandet av auktionen.

Mats Bergman, kyrkorådets ordförande i Byarums pastorat berättar: "Vi har traditionen att skänka hit, allt ifrån 1% målet till gravstenstvättar. Något annat ändamål har aldrig diskuterats. Vi vet att Act Svenska kyrkan gör det bästa de kan där hjälpen behövs mest".