Tre kvinnor som bär vatten går på en väg.
Lyssna

Nyhet / Publicerad 14 september 2023

30 miljoner till Sommarkampanjen

Stort varmt tack för allt engagemang under sommaren 2023. Tillsammans samlade vi in 30 025 700 kronor, pengar som är avgörande för att kunna ge humanitärt och långsiktigt stöd till katastrofdrabbade människor runtom i världen.

Under Sommarkampanjen har inte mindre än 86 fotoutställningar visats på olika platser runt om i Sverige och fler än 2 300 insamlingsaktiviteter har genomförts. Marknader, loppis, springlopp, sommarcaféer och pilgrimsvandringar är bara några exempel. Utöver det har kollekt tagits upp vid 1 600 tillfällen och Act Svenska kyrkan har fått in 22 anslag. Vilket fantastiskt engagemang!

Gåvorna till sommarkampanjen kommer att användas till akuta insatser runt om i världen, såväl som till förebyggande arbete för att förbättra samhällens motståndskraft och mildra effekterna av framtida katastrofer.

Sommarkampanjen är avslutad, men tillsammans fortsätter vi att belysa vikten av att se människan bakom varje siffra och visa att vi som kyrka tar ställning för alla människors rätt till trygghet och ett värdigt liv. Varje dag året om.

Tack!

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.