Kvinna med ett barn
Foto: Magdalena Vogt/Ikon

36,9 miljoner kronor blev resultatet för Fasteaktionen 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

Tack vare ett starkt engagemang och vilja att dela med sig till medmänniskor samlade Act Svenska kyrkan, tillsammans med stift, församlingar och privatpersoner, in 36,9 miljoner kronor. Fyra stift ökade sitt insamlingsresultat under kampanjen.

Temat för årets fasteaktion, Dela lika och rädda liv, fokuserade på alla människors rätt till mat. Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att vi alla ska kunna äta oss mätta.

Årets insamlingsresultat blev 36,9 miljoner kronor, vilket är en ökning från föregående år då resultatet blev 36,7 miljoner kronor.

Med de medlen kan många fler som Agnes, Muhindo och Joseline - tre mammor, jordbrukare och egna företagare i Uganda - fortsätta sitt arbete för hållbar utveckling och försörjning. Kvinnor och arbeten som kanske är nycklarna till världens matsäkerhet.

Här hemma har vi också kämpat. Trots att cyberangreppet försvårade både materialbeställningar och digital kommunikation inför kampanjstarten har engagemanget för kampanjen varit stort. Idérikedomen har blommat i församlingar runt om i Sverige under kampanjen. Församlingsbor har kunnat ta del av aktiviteter som bröd- och popcornförsäljning, våffelcaféer, soppluncher, vinterbad, konstlotterier, konserter och mycket mer!

- Ett varmt tack för alla insatser, stora som små, som bidragit till det fina insamlingsresultatet för Fasteaktionen 2024! Tillsammans har vi ökat möjligheterna för fler människor att kunna försörja sig själva och ha tillgång till det som borde vara självklart för alla – mat, säger Eva Pérez Järnil, projektledare för Fasteaktionen.

Vi lever under samma himmel och har ansvar för varandra. Låt oss tillsammans fortsätta kampen för alla människors rätt till ett värdigt liv!