Utsikt över staden Kigali
Foto: Alexander Öbom

Act Svenska kyrkan till internationellt möte för jämställdhet

Act Svenska kyrkan deltar på konferensen Women Deliver i Rwanda för att främja jämställdhet och stärka kvinnors och flickors rättigheter.

Women Deliver Conference (WDC) är en global konferens som äger rum vart tredje år och är en av världens största sammankomster med fokus på jämställdhet samt kvinnors och flickors hälsa och rättigheter. Temat för årets konferens, är ”spaces, solidarity, and solutions” och den kommer att äga rum i Kigali, Rwanda den 17-20 juli och beräknas samla runt 6 000 deltagare på plats och 200 000 deltagare virtuellt.

Allt från gräsrotsaktivister till regeringar

Konferensen är skapad i samarbete med gräsrotsaktivister, regeringar, privata sektorn, filantropiska organisationer och ungdomar, inklusive personer från och som representerar samhällen som möter systematisk diskriminering. Genom att samlas med gräsrotsaktivister, regeringar, näringslivet och ungdomar kommer deltagarna att diskutera och agera för att adressera utmaningar såsom klimatförändringar, könsbaserat våld och obetalt arbete.

Porträttbild av Karin Hugsén.
Karin Hugsén, policyrådgivare för genusrättvisa och jämställdhet på Act Svenska kyrkan.

Karin Hugsén, policyrådgivare för genusrättvisa och jämställdhet på Act Svenska kyrkan, kommer att delta på plats i Kigali och kommer dels att stötta den Globala kampanjen för jämställd familjerätt och dels stötta de partners och medlemmar i Act-alliansen som är närvarande.

- I en tid av global tillbakagång av jämställdhet och genusrättvisa är det viktigt att vi som religiös aktör visar att vi är en allierad i arbetet för att stärka kvinnor, flickor och hbtqi+-personers hälsa och rättigheter. Därför ser jag fram emot att få delta på plats i Kigali för att träffa partners och andra likasinnade för att än mer stärka vårt jämställdhetsarbete, säger Karin.

Evenemang om familjerätt

Som en del av konferensen kommer den Globala kampanjen för jämställd familjerätt att arrangera ett evenemang om familjerätt, där bland annat Bassem Maher, Regional representant för Act Svenska kyrkan i MENA, kommer att delta och prata om kristen familjelagstiftning. Denna kampanj, som Act Svenska kyrkan är medgrundare för och medlem i, arbetar för att reformera diskriminerande familjerätt och säkerställa lika rättigheter för alla. Utöver eventet planerar kampanjens medlemmar även att vara aktiva vid montrar under konferensen för att marknadsföra kampanjen och dess arbete samt rekrytera nya medlemmar.

WDC erbjuder goda möjligheter till påverkansarbete, nätverkande och kunskapsutbyte för att stärka arbetet för genusrättvisa och jämställdhet. Karin Hugsén och partners från Act Alliansen ser fram emot att delta och bidra till att skapa en mer rättvis och jämlik värld.

För den som vill delta på konferensen digitalt går det fortfarande att registrera sig här. I den digitala delen av konferensen får en tillgång till:

• Livestreaming av öppningsceremonin, plenarsessionerna och avslutningsceremonin
  • Interaktiva konferenssessioner utformade för att underlätta virtuellt deltagande
  • On-demand-inspelningar av utvalda sessioner under WD2023, och tillgång till dessa inspelningar efter att konferensen har avslutats, via den virtuella konferensplattformen
  • Möjligheter att nätverka och få kontakt med andra konferensdeltagare

Läs om hur Act Svenska kyrkan jobbar med familjerätt globalt

Jämställdhet inom familjen – en förutsättning för all jämställdhet

Lagar och regler som rör familjen påverkar kvinnors och flickors rättigheter på ett avgörande sätt, inte minst möjligheten till ekonomisk egenmakt. I många länder ligger makten över familjerätten hos religiösa aktörer. Act Svenska kyrkan arbetar för att reformera diskriminerande familjelagstiftning genom globalt påverkansarbete.