Foto: Magdalena Vogt/Ikon

Act Svenska kyrkans samarbete med Sida: Hur fungerar det idag?

Nyhet Publicerad Ändrad

Just nu förbereder regeringen och biståndsmyndigheten Sida stora förändringar i modellen för hur Sverige stöder civilsamhällets organisationer i utvecklingsländer. Detta kan få mycket stora konsekvenser för Act Svenska kyrkans partner.

Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission fanns långt innan det statliga svenska biståndet och Sida, Sveriges biståndsmyndighet. Ända sedan det statliga biståndet inleddes har en del av resurserna gått till att stödja det folkrörelsebistånd som vi och andra organisationer bedrivit utifrån eget engagemang och egna relationer. Genom det som idag kallas Civsam-anslaget bidrar Sida till att stärka och öka de samarbeten organisationerna bedriver med egna insamlade medel. Sida kan idag bidra med upp till maximalt 90 procent av kostnaderna, i Act Svenska kyrkans fall är Sidas bidrag väsentligt mindre.

Act Svenska kyrkan har valt att inte bli alltför beroende av medel från Sida, under 2023 fick vi sammanlagt 109,5 miljoner kronor i bidrag från Sida, vilket motsvarar knappt 25 procent av våra totala intäkter. Samtidigt bidrar inte Sida till alla delar av verksamheten, humanitära insatser och kyrkorelationer finansierar vi exempelvis helt med egna insamlade medel, medan andra delar har större andel finansiering från Sida.

Act Svenska kyrkan gör sådant som en statlig biståndsmyndighet inte kan – vi kan utbyta erfarenheter med våra systerkyrkor och andra lokala partner i syd utifrån en värdegemenskap i den världsvida kyrkan. Vårt arbete bygger på historiskt långa relationer där vi lärt oss av varandra, haft utbyten och kyrkogemenskap och tillsammans utvecklat ett rättighetsbaserat arbete och en kvalitativ och effektiv biståndsverksamhet. Genom att Sida bidrar till detta arbete kan vi göra mer samtidigt som svenskt bistånd blir bättre, starkare, mer effektivt och når fler och bredare.

Målet: att Act Svenska kyrkans partner blir starkare

En kärna i Act Svenska kyrkans strategi är att flytta makten – att lokala aktörer inte ska styras av givarna, utan bestämma själva över sin verksamhet. Vi stödjer våra partner i utmaningar de själva identifierat. Det kan exempelvis handla om kapacitet att söka medel från andra givare, teologisk forskning om hur man i sitt eget sammanhang kan arbeta med frågor om sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), metoder för att arbeta för jämställdhet, eller om att vässa sitt påverkansarbete. När en lokal partner eller kyrka är administrativt svagare kan vi ändå samarbeta med dem och samtidigt och ofta med små insatser bidra till att bygga deras kapacitet.

Nedan ges några exempel på hur samarbetet mellan Act Svenska kyrkan och våra partnerorganisationer ser ut och hur stödet från Sida bidrar:

·       I Sydsudan, som är hårt drabbat av våldsamma konflikter och katastrofer, samarbetar vi med det kristna rådet. Det är en av få aktörer som stora delar av befolkningen litar på och som spelar en viktig roll i arbetet för fred och demokrati. Med Sida-medel stödjer vi även den lokala organisationen Community Development Support Service (CDSS) i dess arbete för social sammanhållning, säkerhet, hållbar försörjning och stärkt motståndskraften hos människor.

·       För den lutherska kyrkan i Palestina är samarbetet med oss som systerkyrka viktigt. Skadliga traditioner och sedvänjor som diskriminerar flickor och kvinnor är ett område där religiösa aktörer spelar en avgörande roll och där Act Svenska kyrkan tillsammans med våra systerkyrkor arbetar för förändring. Efter ett långvarigt samarbete med normförändringar, ett partnerskap som har stöttats av Sida, är den lutherska kyrkan i Palestina idag den första kyrkan i Mellanöstern som har en jämställd familjerätt.

·       Genom partnerskap mellan Act Svenska kyrkan och lokala partner i den världsvida kyrkan arbetar vi tillsammans i de globala ekumeniska allianserna Lutherska världsförbundet, ACT-alliansen och Kyrkornas världsråd. Genom detta samarbete kan våra partner få tillträde på regionala och globala arenor för påverkansarbete – ibland med hjälp av anslaget från Sida. Nu i mars 2024 är vår partner Sostina Takure, samordnare för ACT-alliansen Zimbabweforum, en aktiv deltagare i New York på FN:s kvinnorättskommission tillsammans med Act Svenska kyrkan och andra delegater från ACT-alliansen.

·       Sedan 2013 har Act Svenska kyrkan samarbetet med universitetet i KwaZulu-Natal i Sydafrika om en masterutbildning för religiösa ledare och teologistudenter, med stöd från Sida. Utbildningen innehåller ny teologisk forskning om religion, genus och hälsa. Genom utbildningen har även nya generationers religiösa ledare fått kunskap om och perspektiv på frågor som ofta är stigmatiserade och där religion ofta används för att öka stigmat.