Förstörda byggnader och bilar i Beirut

Nyhet / Publicerad 1 oktober 2024

Civilbefolkningen i Libanon hårt drabbad av den eskalerade konflikten

Israel har inlett en markinvasion i ett försök att slå ut Hizbollah. För civila som flyr undan luftangrepp och markstrider är behoven av mat, vatten, tak över huvudet och varma kläder enormt.

En ny fas har inletts i striderna i Libanon i och med Israels markinvasion mot Hizbollah. Samtidigt fortsätter luftangreppen över stora delar av landet. Civila lever nu i stor utsatthet och osäkerhet inte bara i söder utan även i övriga Libanon.

Act Svenska kyrkans lokala partner meddelar att regn, sönderbombade byggnader och till och med snö på sina håll gör att människor fryser och är hungriga när de inte har någonstans att ta vägen. Behoven av basala produkter som mat, vatten, tak över huvudet och varma kläder ökar hela tiden, inte minst på landsbygden.

Situationen ändras minut för minut

Över 1 000 personer har dödats och en miljon människor befinner sig på flykt. Många är på flykt inom landet medan andra har rört sig över gränsen till Syrien, ett land som också befinner sig i aktiv konflikt och som därmed har begränsade möjligheter att erbjuda stöd till alla flyende. För tillfället befinner sig över 180 000 människor i skyddsanläggningar såsom skolor, kyrkor och moskéer och våra partner gör allt för att kunna stötta dem med mat, vatten, hygienartiklar och annat livsviktigt stöd. Situationen ändras minut för minut och våra partner jobbar hårt för att kartlägga behoven och anpassa insatserna efter nya plötsligt uppkomna behov.

Ditt stöd behövs! Våra katastrofinsatser pågår på många platser i världen och din gåva används där den behövs bäst. Swisha till 900 1223, skriv AKUT i meddelandefältet.

Ge en gåva till våra katastrofinsatser