Erik har ljust hår kammat i mittbena. Han har bruna glasögon och blå kavaj.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Erik Lysén om Jacob Granit som ny Sidachef

Regeringen har idag utsett Jakob Granit till ny generaldirektör för Sida och Gunilla Carlsson till ny styrelseordförande för Sida. Med anledning av detta gör Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén följande uttalande:

Vi välkomnar att Jakob Granit som ny generaldirektör för biståndsmyndigheten Sida har en stark erfarenhet både som förvaltningschef och från internationellt utvecklingsarbete med fokus på globala miljöfrågor. Det är också roligt att välkomna Gunilla Carlsson tillbaka till en viktig post inom det svenska biståndet, med hennes gedigna erfarenhet från arbete med frågorna på högsta politiska nivå.

Jacob Granit under en presskonferens
Jacob Granit, ny generaldirektör för biståndsmyndigheten Sida. Foto: Utrikesdepartementet

En av de främsta uppdragen för den nya ledningen är att värna kompetensen och integriteten hos myndigheten både på huvudkontoret i Rissne och på utlandsmyndigheterna. Vi känner Sida som en myndighet med stor integritet och kompetens, och det är just den kompetensen och samlade erfarenheten som är en av de centrala delarna bakom att Sveriges bistånd rankas så högt.

Som civilsamhällesaktörer uppskattar vi den nära dialogen med Sida om våra gemensamma utmaningar i en värld där demokratin och jämställdheten är på tillbakagång, där hungern ökar, samtidigt som de humanitära behoven nått rekordnivåer.

Vi ser fram emot att träffa Sidas nya ledning och prata om framtiden för svenskt bistånd och hur vi i civilsamhället kan bidra med våra och våra partners erfarenheter.

Som ordförande i den globala ACT-alliansen vill jag särskilt nämna vårt unika tillträde till religiösa aktörer i breda ekumeniska allianser. I vårt utvecklingsarbete ser vi att religiösa aktörer är förändringsaktörer i många sammanhang, och att dessa har stor legitimitet och potential att bidra till att främja jämställdhet och fred och hantera dagens stora utmaningar.

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan