Bild på matpaket och separat bild på sönderbombad gata
Lyssna

Nyhet / Publicerad 10 oktober 2024 / Ändrad 21 oktober 2024

Humanitära insatser för civilbefolkningen i Libanon

Act Svenska kyrkan utökar stödet till de människor som flyr våld och förstörelse i Libanon.

Konflikten mellan Israel och Hizbollah i Libanon resulterar i allt större lidande för civilbefolkningen. Över 2000 personer har dödats och runt 1,2 miljoner människor har tvingats på flykt.

Många människor har tvingats sätta upp temporära läger på stränder, torg och i de centrala delarna av huvudstaden Beirut. Landet befann sig redan innan den nuvarande konflikten i en ekonomisk och humanitär kris och saknar därmed ekonomiska resurser för att hantera en situation där hundratusentals människor är i akut behov av mat, skydd och andra förnödenheter.

Omkring 300 000 har tagit sig över gränsen in i Syrien, ett land som också är hårt drabbat av en långtgående konflikt och som har ytterst begränsad förmåga att ta hand om de som flyr.

Skalar upp insatserna

Nu utökar Act Svenska kyrkan sitt stöd för att möta akuta humanitära behov. Genom våra partner på plats ser vi till att de som flyr får tillgång till mat, hygienkit, basala förnödenheter, psykosocialt stöd och bränsle till mottagningsanläggningar för internflyktingar. Situationen ändras snabbt och likaså behoven, och därför står vi och våra partner i kontinuerlig dialog med de som drabbas för att anpassa insatserna.

Ditt stöd gör skillnad! Ge din gåva via formuläret nedan eller swisha till 900 1223, skriv AKUT i meddelandefältet. Våra katastrofinsatser pågår på många platser i världen och din gåva används där den behövs mest.

Ge en gåva till våra katastrofinsatser