Ett barn mellan två plåtskjul. I bakgrunden syns ett flyktingläger.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Hungersnöd och flykt från Sudan

Hungersnöd är utlyst i det redan krigsdrabbade Sudan. Landet står inför en massvält och en av världens största flyktingkriser. Act Svenska kyrkan ger stöd till människor som tvingas fly över gränserna till Sydsudan, Etiopien och Egypten.

Hungersnöd innebär att människor, inklusive barn, redan har börjat dö av hunger och relaterade tillstånd som undernäring och infektioner.

De humanitära behoven för Sudaneser på flykt är enorma, och fortsätter att öka. Nära 800,000 människor har flytt över gränsen till Sydsudan sedan kriget i Sudan bröt ut i april 2023. Samtidigt förbereder man sig för vad som enligt FN förväntas bli de värsta översvämningarna i Sydsudan på över 60 år.

- Många av flyktingarna från Sudan fastnar i gränsövergången Renk i nordöstra Sydsudan. Där behövs akut stöd med mat och vatten. En del lyckas ta sig vidare till flyktinglägret i Maban. Act Svenska kyrkan finns på plats i både Renk och Maban genom ACT Alliansen och Lutherska Världsförbundet med akuta, livräddande insatser som matpaket och med psykosocialt stöd genom trygga platser och skolor för barn på flykt, säger Jacob Ansved, metodrådgivare inom humanitärt stöd på Act Svenska kyrkan.

Läs mer om vårt stöd och hur du kan vara med och göra skillnad!

Din gåva behövs

Ge din gåva via formuläreteller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.