I dag är det Internationella flyktingdagen

Den 20 juni uppmärksammar Act Svenska kyrkan den Internationella flyktingdagen, en dag då vi tillsammans kan göra skillnad för människor som tvingats på flykt.

Vad skulle hända om du behövde lämna ditt hem, dina nära och kära, ditt jobb och dina tillhörigheter? Packa ner ditt liv i en väska och inte veta om du någonsin kommer att återse allt du lämnar bakom dig? Kanske behöver du också lämna kvar ditt husdjur.

Samtidigt som många i Sverige planerar midsommarfiranden och härliga semesterdagar, är detta den grymma verkligheten för miljontals människor. Krig, förföljelse och klimatförändringar tvingar barn och vuxna att lämna sin tillvaro och sitt sammanhang. Varje dag blir fylld av ovisshet. Det går inte att ta semester från att vara på flykt.

Act Svenska kyrkan har flera insatser för att stödja människor på flykt. Karolina Göranzon, humanitär handläggare på Act Svenska kyrkan, berättar:

- Act Svenska kyrkan jobbar för människor på flykt i länder runtom hela världen. Detta kan inkludera att arbete med både människor som är på flykt utanför sitt egen land, men också med internflyktingar som är på flykt inom sitt lands gränser. Det arbete som Act Svenska kyrkan stöttar ser kan ta sig uttryck på många sätt.

Karolina ger exempel på olika länder där insatser pågår.

- Våra samarbetspartner i Sydsudan, Etiopien och Egypten bistår människor på flykt undan konflikten i Sudan med bland annat hälsovård, psykosocialt stöd, rent vatten och skydd. Att trygga barns behov av utbildning är också prioriterat liksom åtgärder för värna barns skydd och minska risken för könsbaserat våld. I Sydsudan stöttar Act Svenska kyrkan även internflyktingar med hjälp av bland annat yrkesutbildningar och sparlån till små investeringar som kan skapa inkomst. Insatserna inkluderar även psykosocialt stöd, skydd och utbildning.

- I Irak så stöttar vi initiativ som vuxit fram i flyktinglägren och som ger vuxna möjlighet att engagera sig för sina familjers framtid samt att klara försörjningen. Dessutom erbjuds föräldragrupper och psykosociala insatser på plats, med målet att minska riskerna för att barn ska utsättas för barnarbete, våld eller barnäktenskap fångas upp, avslutar Karolina.

Din gåva bidrar bland annat till:

• Tillgång till mat och vatten
  • Tak över huvudet
  • Psykosocialt stöd
  • Självhjälpsgrupper för egen inkomst
  • Integrationsstöd och språkkurser

Swisha till 900 1223, skriv AKUT i meddelandet. Din gåva används där den behövs mest. Tack för att du gör skillnad!

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 21 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.