Ett landskap snett ovanifrån med några hus och hyddor och en grusväg

Nyhet / Publicerad 5 oktober 2023

Insats för återvändande till Sydsudan

Svåra förhållanden i stora delar av östra Afrika tvingar många människor som tidigare flytt från Sydsudan att nu återvända till sitt hemland. Act Svenska kyrkan utökar sitt stöd för att möta de nya behov som uppstått i ett redan skört land.

Sydsudan genomled ett inbördeskrig mellan 2013 och 2018 och situationen i landet är fortfarande allmänt osäker med lokala konflikter och många människor i svåra situationer.

Utsatthet bland de som flytt

Över två miljoner människor från Sydsudan spenderar i dagsläget tillvaron som flyktingar i landets grannländer. De allra flesta som flytt är kvinnor och barn, och många lever under mycket svåra förhållanden i flyktingläger; situationer som blivit ännu svårare på grund av rådande torka, neddragna matransoner i lägren och matosäkerhet i stora delar av regionen. Undernäring breder ut sig och sjukdomar har fått fäste.

Att flertalet sydsudaneser försökt hitta alternativ försörjning i länderna de flytt till har i vissa fall lett till konflikt med lokalbefolkningen och människor på flykt uppges ha blivit föremål för sexuell exploatering och våldtäkter. I grannlandet Sudan utgör det nu rådande kriget ännu ett problem för de sydsudanser som tidigare begett sig dit.

Tvingas återvända

Sammantaget så är situationen så allvarlig att den tvingar många sydsudaneser att nu återvända till sitt hemland. Men i Sydsudan är resurserna fortfarande begränsade, sjukvården är överbelastad och säkerhetsläget ovisst, särskilt för just kvinnor och barn då könsbaserat våld och våld mot minderåriga är vanligt förekommande.

– Området i sydöstra Sydsudan dit många nu återvänder drabbas också ofta av långvarig torka, och det här året har varit ovanligt torrt. Vår lokala partnerorganisation arbetar sedan tidigare med innovativa jordbruksmetoder för att möta utmaningarna och bidra till att förhindra matosäkerhet samtidigt som de integrerar fredsinsatser i arbetet. Nu växer utmaningarna och det kräver nya åtgärder, säger Sofia Olsson, programsamordnare för östra Afrika på Act Svenska kyrkan.

Man visar vad han odlat.

Sedan tidigare arbetar vår partnerorganisation bland annat för att förbättra jordbruket och matsäkerheten i södra Sydsudan. På bilden: Loparimoi, Lopoyok och Augustine som jobbar för organisationen.

Foto: Alexander Öbom /Ikon

Utökat stöd

För att kunna möta de växande behoven i takt med att sydsudaneser återvänder går Act Svenska kyrkan in med extra stöd till vår partner i södra Sydsudan. Mat och rent vatten kommer att delas ut. Filtar, lakan, mattor, matlagningsredskap, jordbruksredskap och hygienprodukter ska underlätta tillvaron för de som precis anländer.

En viktig del i insatsen är också att erbjuda barnskydd, psykosocialt stöd och åtgärder för att minska risken för att återvändare exploateras eller hamnar i konflikt med de människor som bor i de områden de nu återvänder till.

Din gåva gör skillnad

Detta arbete är möjligt tack vare de gåvor vi fått in. Behoven är stora och vi vädjar om fortsatt generositet från våra givare.

Act Svenska kyrkan arbetar på flera platser i världen och ditt bidrag används där det behövs mest. Swisha till 900 1223 eller skänk via formuläret nedan.

Porträttbild av Sofia Olsson

Sofia Olsson är programsamordnare för östra Afrika på Act Svenska kyrkan