På bilden syns tre personer, personen i mitten håller i boken Vår mission: hopp!

Nyhet / Publicerad 25 september 2024 / Ändrad 10 oktober 2024

Jubileumsboken – Vår mission: hopp!

I 150 år har Svenska kyrkan verkat för fred och rättvisa i världen – ett av våra viktigaste uppdrag som kyrka. Berättelser från detta arbete har vi nu samlat i jubileumsboken Vår mission: hopp!

I samband med firandet av 150 år av internationellt engagemang i Svenska kyrkan har Act Svenska kyrkan tagit fram en bok. Jubileumsboken Vår mission: hopp! – 150 år av internationellt engagemang är en mosaik av röster och bilder som berättar både om Svenska kyrkans missionshistoria och om Act Svenska kyrkan i dag. Gemensamt för dessa röster är att de tar historiens erfarenheter vidare för att möta dagens och framtidens utmaningar. Genom bilderna berättas det om den faktiska verksamheten som sker hos partner, systerkyrkor och organisationer världen över.

Bland annat skriver ärkebiskop Martin Modéus om att vara en ”Missionens kyrka”, biskop Andreas Holmberg i Stockholms stift reflekterar kring att ”Vägen till fred är rättvisa” och Marika Griehsel, före detta utrikeskorrespondent för SVT i Afrika, beskriver den roll som kyrkan har spelat i Sydafrika.

Jubileumsboken är full av bilder som berättar om Svenska kyrkans missionshistoria och om Act Svenska kyrkan i dag.

Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Några utdrag ur boken

I bokens inledningen skriver redaktörerna Frida Falk och Nicklas Fahlgren:

”Utgångspunkten för 150-årsjubileet av internationellt engagemang, och därmed också för denna bok, är att det behöver vara framåtlutande samtidigt som det bergfast står djupt rotat i vår identitet som kyrka.”

I kapitlet ”Någon måste bevisa att hon tror på detta land – 150 år av stolthet och ansvar” skriver Karins Sarja, chef för kyrkoliv på kyrkokansliet:

”Delar av det som i dag tas för givet i kyrkans internationella arbete kom till stånd genom pionjärers mod när de såg behoven i det samhälle de verkade i. Det finns långa historiska linjer mellan då och nu, i det fortsatta arbetet för flickors och kvinnors rättigheter, i solidaritet mellan länder, med ansvaret att bidra till ett gott samhälle för alla, och med kallelsen att i ord, bön och handling förmedla det kristna evangeliet.”

I kapitlet ”Diakoni och mission - så olika med lika” skriver Anders Wejryd, Ärkebiskop Emeritus:

”Mission betyder sändning. Församlingen och enskilda sänds av Gud, att efter bästa förmåga och med Guds hjälp, försöka göra gott, söka förverkliga kärleksbuden, sträva efter att göra Gud känd, trodd på och älskad. Missio Dei, Guds sändning.”

Så här kan du få boken

Fram till den 29 november har vi ett jubileumserbjudande där alla som blir månadsgivare får jubileumsboken som gåva (minsta månadsgivarbelopp 150 kr). Läs mer om jubileumserbjudandet på sidan om månadsgivande.

Boken finns också till försäljning i Svenska kyrkans webbshop för 350 kr plus fraktkostnad (99 kr).

På bilden syns ett uppslag från jubileumsboken "Vår mission: hopp!"

I kapitel "Yes we can, if we come together" skriver Hanna Soldal om ett av hennes starkaste minnen från hennes reste till Tanzania som Ageravolonär 2018.

Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Bli månadsgivare och få vår jubileumsbok