Katastrofalt läge i Syrien

Nyhet Publicerad Ändrad

Situationen i Syrien fortsätter att förvärras och pågående humanitära insatser i nordöstra Syrien tvingas avbrytas tillfälligt på grund av säkerhetsläget. Samtidigt ökar antalet internflyktingar och siffran befaras stiga till cirka 400 000.

- Just nu undersöker vi tillsammans med våra partner var och när verksamheten i Syrien kan återupptas. Situationen just nu är kaotisk och många fortsätter att fly från området, berättar Rania Salameh, humanitär handläggare på Act Svenska kyrkan. Vi är redo att återuppta arbetet i Syrien så snart det är möjligt.

I dagsläget fokuseras stödet till omkringliggande länder, framförallt Irak. Här förväntas de akuta humanitära behoven av exempelvis mat, skydd och tak över huvudet att öka kraftigt allteftersom de syriska flyktingarna söker sig dit.

Act Svenska kyrkan är redo att åter bistå med humanitära insatser inne i Syrien när situationen tillåter och vid behov skala upp stödet ytterligare till närliggande länder, framförallt i Irak.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser över hela världen. Swisha gärna din gåva till 9001223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Gåvorna används där behoven är störst.