Foto: Jesper Klemedsson /Ikon

Kriget i Sudan måste få ett slut

I skuggan av en förödande hungerkris vädjar Sudans ärkebiskop Ezekiel Kondo om fred och en omedelbar stopp för vapenleveranser till de stridande parterna. Med över 25 miljoner hungrande och omfattande våld krävs internationellt skydd och stöd för att nå en fredlig lösning. Act Svenska kyrkan och partners fortsätter stödja fredsarbete och humanitär insatser i Sudan.

Sudans ärkebiskop Ezekiel Kondo vädjar om fred mitt i en katastrofal hungerkris och uppmanar världen att stoppa vapensändningarna till de stridande parterna. "Kriget måste sluta, människor behöver fred nu," säger han.

Sudans inbördeskrig har lett till en omfattande humanitär kris, där över 25 miljoner av landets 45 miljoner invånare lider av akut hunger. Humanitära organisationer varnar för en svältkatastrof av historiska proportioner och uppmanar till omedelbara åtgärder för att säkerställa att humanitärt bistånd når de mest utsatta områdena.

Striderna mellan Sudanese Armed Forces (SAF) och Rapid Support Forces (RSF) har pågått i över 500 dagar, med över 20 000 döda och 12 miljoner på flykt, varav 2 miljoner har lämnat landet. Våldet har även lett till allvarliga människorättsbrott, inklusive etniskt motiverade massakrer och tortyr. FN:s undersökningskommission rekommenderar att en oberoende styrka skickas för att skydda civila och att Sudans regering överlämnar tidigare president Omar al-Bashir och andra åtalade till Internationella brottmålsdomstolen.

Ärkebiskop Kondo, från den Episkopala kyrkan i Sudan, betonar att kriget är den största orsaken till den förödande situationen och uppmanar alla länder att sluta förse de stridande grupperna med vapen för att skapa förutsättningar för fred.

Läs mer hos kyrkornas världsråd (Eng)

Act Svenska kyrkans partner FECCLAHA som är det regionala kristna rådet i Östafrika och Afrikas horn samt, pan-afrikanska AACC och Kyrkornas världsråd är engagerade i att stödja fredsarbete och humanitära insatser i Sudan. Under 2024 har de samlat kristna ledare i Sudan både inom och utanför Sudan för att bistå kyrkorna i deras strävan efter fred.