Lyssna

Nyhet / Publicerad 6 juli 2023

Läget allt mer allvarligt efter cyklonen Mocha

I Myanmar växer desperationen bland människor som i maj i år drabbades av cyklonen Mocha. Militärjuntan hindrar nu biståndsorganisationer från att komma in i delstaten Rakhine men Act Svenska kyrkan kämpar för att så många människor som möjligt ändå ska nås av våra insatser.

Förstörda bambuhus och översvämmat land.

Förödelsen i ett av internflyktinglägren, Ah Nauk Ywe i Myanmar.

Foto: LWF, Myanmar

Människor saknar skydd. Nästan 80 procent av bostäderna för den Rohingyiska befolkningen som lever i internflyktingläger, har totalförstörts eller skadats. Nu växer rädslan för både bristen på skydd och vattenburna sjukdomar när regnperioden börjar.

– Många läger är fortfarande översvämmade, berättar Hari Awashti, programkoordinator för Lutherska världsförbundet (LVF) i Rakhine State.

– De som lever här behöver akut skydd, rent dricksvatten, mat, medicinska förnödenheter och hälsovård. Folk är desperata, säger Awasthi.

Stödet når fram till de som drabbats

Trots hinder från militärjuntan som nu stänger av vägar in i Rakhine, fortsätter Act Svenska kyrkans stöd. Det tack vare att våra lokala samarbetsorganisationer, som LVF, redan finns inne i- och fortfarande når in till människor i de värst drabbade delstaterna, Rakhine och Chin. Fokus ligger på uppbyggnad av infrastruktur, bostäder, rent vatten och sanitet.

Nästan alla insatser genomförs av våra lokala partnerorganisationer i samarbete med de människor som själva drabbats av förödelsen. Genom att krisdrabbade personer själva deltar i arbetet, återfår de en del av kontrollen i sina egna liv och genom kontantbetalning för det arbete de deltar i, får de en försörjning.

– Vår effektivitet ligger i att vi organiserar samarbete och kombinerar styrkor och resurser hos våra lokala partner på plats. Vi vill ge ett mångfacetterat stöd som svarar upp mot de viktigaste behoven. Behov som bäst formuleras av de som själva drabbats, säger Fabian Pfeiffer, humanitär handläggare hos Act Svenska kyrkan.

Din gåva behövs

Ge din gåva via formuläret nedan eller genom om att swisha till 9001223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.

Ge till våra katastrofinsatser