Foto: Håvard Bjelland/Kirkens Nødhjelp/Ikon

Människor i nöd behöver vårt stöd

Nyhet Publicerad Ändrad

Situationen i Israel och Gaza orsakar enormt lidande för civilbefolkningen. Act Svenska kyrkan har partner på plats och vi står redo att anpassa våra insatser efter de behov som uppstår. Din gåva gör skillnad.

Vi ber om stöd och bön för dem som drabbats av konfliktens upptrappning. Vi ber för en nedtrappning av våldet och för att de folkrättsliga principerna om skydd för civila följs. Händelseutvecklingen sedan den 7 oktober har resulterat i tusentals civila dödsoffer och orsakat enormt mänskligt lidande. Allt måste nu göras för att minska civilbefolkningens utsatthet.

Vi står i kontinuerlig dialog med våra partner i både Israel och i Palestina och är beredda att ge det stöd som behövs direkt och genom våra gemensamma insatser i ACT-alliansen.

Behov av mat, mediciner och skydd

Act Svenska kyrkans palestinska och israeliska samarbetsorganisationer rapporterar om en mycket svår humanitär situation i Gaza, svåra lidanden i Israel samt på Västbanken och i östra Jerusalem.

• Det är brist på livsmedel, mediciner och sjukvård.
  • Vi levererar mat, vatten, mediciner, filtar och hygienprodukter genom våra partner.
  • Det planeras för att täcka sjukvårdsavgifter, skapa skyddsanläggningar och reparera delvis förstörda hem.
  • Vi erbjuder psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina via partner.

Stöd Act Svenska kyrkans arbete genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Våra katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.