Byggnader i ett slumområde intill en flod.
Foto: Susanna Olivin

Minskat bistånd drabbar de mest utsatta

Sveriges regering har beslutat att finansiera det nödvändiga flyktingmottagandet från Ukraina med avräkningar från biståndsbudgeten, och Act Svenska kyrkans partnerorganisationer drabbas därmed hårt. Vi vädjar om gåvor för att utsatta människor i världen fortsatt ska få stöd.

Det nya regeringsbeslutet om avräkningar innebär stora neddragningar i de biståndsmedel som Sida hanterar. För Act Svenska kyrkans del handlar det om att cirka 45 miljoner kronor av stödet till det långsiktiga utvecklingssamarbetet inte kommer att betalas ut 2022 som utlovat. Detta motsvarar 39 procent av anslaget vilket kommer att slå hårt mot det arbete som Act Svenska kyrkans partnerorganisationer bedriver för hållbar försörjning och klimaträttvisa, jämställdhet, sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, liksom fred och demokrati.

Det finns bättre alternativ

Act Svenska kyrkan står upp för flyktingmottagandet, och anser att i och med att regeringen bl.a. kunnat finansiera rekordstora stöd under coronapandemin liksom omfattande kompensationer för energiprisökningar – utan att äventyra statsfinanserna – så är det möjligt att finansiera det nödvändiga mottagandet av flyktingar från kriget i Ukraina utan att minska stödet till människor på andra håll i världen. För att hantera plötsligt uppflammade kriser och flyktingströmmar – som kommer att fortsätta – behöver staten antingen bygga upp något som liknar en beredskapsfond för oförutsedda kostnader, till vilken avsättningar görs varje år, eller alternativt finansiera detta med tillfälligt ökande budgetunderskott. Vi vill se att Sverige fortsätter ge en hundradel av våra gemensamma resurser som bistånd.

Lyckligtvis visar samtidigt resultatet från vår insamling till människor på flykt från kriget i Ukraina att vi kan göra skillnad även med hjälp av icke-statliga medel. Men parallellt med Ukrainakriget drabbas många utsatta länder av en global matkris. Kriget gör att tillgången på vete minskar och matpriser skenar, vilket ytterligare kommer att försvåra tillgången på mat i många länder som redan är hårt drabbade av både pandemins och klimatförändringarnas konsekvenser.

Din gåva för världen behövs

Vi behöver därmed kraftsamla för att kompensera den stora förlusten av finansiering från Sida. Behoven kan inte vänta. Det är otroligt viktigt att Act Svenska kyrkan får in medel nu så att vi tillsammans med partnerkyrkor och organisationer kan fortsätta arbetet för att människor ska kunna resa sig ur fattigdom och förtryck. Gåvor från privatpersoner, företag, stift och församlingar behövs i ännu högre grad än tidigare.

Toppbild: I slumområdet Bagbazar i Indien har många bostäder byggts illegalt och därför finns varken rinnande vatten eller avlopp i dessa. Act Svenska kyrkans lokala partner LWSIT arbetar med försörjningsstöd och jämställdhetsarbete för människor i området, eftersom många lever i en både utsatt och våldsam situation – detta arbete måste få fortsätta.