Konstnären Petter Erlandsson ritar tillsammans med några barn.
Foto: Håkan Wike, Östersunds församling

Nu kraftsamlar vi för Världens Barn

Det är dags! Under vecka 39 och 40 går vi samman med Radiohjälpen, SVT, Sveriges Radio P4 och tolv andra organisationer för att göra barndomar möjliga. Och i år kan insamlingen göra dubbelt så stor skillnad!

Runt om i landet pågår nu både planering och aktiviteter för Världens Barn. I Vallda kyrka utanför Kungsbacka har de redan anordnat en festdag med musik, tombola, loppis och kyrktornsvisning. I Håbo pastorat i Bålsta planeras en konsert med flera av församlingens körer. Och i Östersunds församling förbereds det för ”En dag för Världens Barn” med bland annat en konstutställning.

Vi planerar för fullt för ”En dag för Världens Barn” med mycket spring, målande, sång, modevisning, maskotar och gala. Barn, ungdomar, volontärer, samarbetspartners, företag, föreningar och kommunen – alla ställer upp för en rolig dag och att samla in pengar för barnens rätt till trygghet, hälsa och skola.

Anders Nordvall, pedagog i Östersunds församling.

Dubbelt upp – insamlingen dubbleras fram till den 31 oktober

I mitten av september fick vi fantastiska nyheter. Alla pengar som samlas in från den 18 september till och med den 31 oktober kommer att dubbleras tack vare en insats från Akelius Foundation. Det vill säga, för varje krona som kommer in blir det två kronor till Världens Barn.

Pengarna som Akelius Foundation bidrar med kommer att gå till projekt som arbetar för barns rättigheter, med fokus på alla barns rätt till utbildning. För att detta ska ge så stor effekt som möjligt behöver insamlade pengar komma in på Radiohjälpens konto innan den 31 oktober.

Tillsammans gör vi barndomar möjliga!

Läs om Act Svenska kyrkans medverkan i Världens Barn.

Läs om hur Act Svenska kyrkan arbetar med påverkansfrågor för barns rättigheter.