Två personer vid talbord står framför Sveriges flagga
Lyssna

Nyhet / Publicerad 25 oktober 2024

Nya biståndsstrategin är inte bistånd och kan leda till kränkningar av mänskliga rättigheter

Helt ny strategi för utvecklingssamarbete inom migration, återvändande och frivillig återvandring, Erik Lysén kommenterar de potentiella konsekvenserna för biståndet.

Den 24 oktober presenterade bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Sverigedemokraternas migrationspolitiska talesperson Ludvig Aspling en helt ny strategi för utvecklingssamarbete inom migration, återvändande och frivillig återvandring. Nedanstående kommentar baseras på presentationen, då hela dokumentet inte är offentliggjort ännu.

Målet för strategin är att stärka förutsättningarna för återvändande, frivillig återvandring och hållbar återintegrering. Den ska också stärka kapacitet för migrations- och asylhantering i partnerländer, inklusive gränskontroll med fokus på att motverka irreguljär migration. Konkreta exempel på vad strategin kan komma att finansiera innefattar gränsförvaltning i transitländer och längs rutten till Sverige samt återvändandecenter och migrationshanteringssystem i transitländer. Strategin leder till många frågetecken, både om verksamheten inom strategin kan räknas som bistånd samt dess påverkan på mänskliga rättigheter och människors rätt till skydd.  

Risk för kränkningar av mänskliga rättigheter 

– Biståndsfinansierade insatser för att stärka upp gränsförvaltning i ursprungs- och transitländer kan i värsta fall förvärra situationen för människor som befinner sig i mycket utsatta situationer, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan. Biståndet kan då leda till uppenbara kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Det har vi sett i de migrationssamarbeten som EU har haft med flera afrikanska länder, som Libyen, Sudan och Tunisien. Rapporter från Libyen har visat att migranter har blivit utsatta för tortyr, misshandel, sexuellt- och könsrelaterat våld och utpressning i landets migrationshäkten[1]. Migranter har även blivit rånade och beskjutna av den libyska kustbevakningen.[2][3].   

Problematisk användning av bistånd: 

– Detta är det hittills mest påtagliga exemplet på att regeringen inte utformar biståndspolitiken för att nå dess mål – att stödja människor som lever i fattigdom och förtryck – utan för att nå det regeringen ser som nationella intressen. Denna gång passeras sannolikt gränsen för vad som får kallas för bistånd, säger Erik Lysén. Flera av de insatser som strategin innehåller bryter mot OCED DAC:s internationella regler om vad som får redovisas som utvecklingsbistånd. 

Enligt OECD:s internationella biståndskommitté DAC måste utveckling och välfärd i låg- och medelinkomstländer vara huvudsyftet med en insats för att det ska räknas som bistånd. DAC är tydliga med att biståndet inte får användas för omedelbara migrationspolitiska mål. 

Ministern anger även att bistånd kommer att villkoras för att få länder att samarbeta med Sveriges insatser för återvändande och återvandring, trots att det finns tydliga internationella överenskommelser om att givarländer inte får villkora bistånd för att uppnå sina egna politiska mål. 

Skev bild av migrationens roll

– Strategin bygger dessutom på en skev bild av migrationens roll i världen idag och hur den kan påverkas. Tillgänglig forskning talar för att flera av åtgärderna som lyfts fram i strategin kommer att vara ineffektiva för att uppnå regeringens mål, säger Erik Lysén. Vi uppmanar regeringen att istället finansiera åtgärder som bidrar till FN:s migrationspakt som syftar till att förebygga migrationens negativa effekter, fördela ansvaret på ett mer rättvist sätt, stärka de positiva följderna, och säkerställa rätten till asyl och skydd. Dessutom uppmanar vi regeringen att sluta avveckla utvecklingsbiståndet i låginkomstländer och fragila stater, vilket är de länder människor tvingas lämna men som också står värd för merparten av världens flyktingar och internflyktingar.  

– Vi frågar oss hur Kristdemokraterna och Liberalerna, som inte var med när strategin presenterades, ser på strategin, och på att tre miljarder kronor av den minskande biståndsbudgeten läggs på detta, säger Erik Lysén. Att strategin har tagits fram utan konsultationen med civilsamhället är ett helt nytt tillvägagångssätt. Det bryter också mot den formella överenskommelse om samverkan med civilsamhället som en moderat biståndsminister undertecknade för 10 år sedan. 


 Källor

[1] Microsoft Word - OHCHR_UNSMIL_Report on migrants_final_clean.docx 
[2] Libyan coastguard opened fire at refugee boats: NGOs | Migration News | Al Jazeera 
[3] Rescue group decries Libya coastguard ramming into migrant boat | Migration News | Al Jazeera 
[4] OECD-DAC förtydligar gränserna mellan bistånd och migrationspolitik – CONCORD Sverige 

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet