Krigsförstörd gata och utbrända bilar

Nyhet / Publicerad 22 oktober 2024 / Ändrad 23 oktober 2024

Ökat stöd till människor som drabbas av konflikt

Väpnade konflikter skakar många platser i världen, och rekordmånga människor befinner sig på flykt. Under hösten ökar Act Svenska kyrkan sitt humanitära stöd i exempelvis Libanon och Sudan för att möta behoven.

De väpnade konflikterna i världen har blivit allt fler under senare år, och över 120 miljoner människor befinner sig på flykt. De allra flesta som flyr korsar aldrig någon nationsgräns utan befinner sig på flykt i det egna landet. Över 72 miljoner människor är så kallade internflyktingar.

Act Svenska kyrkan gör sitt bästa för att skala upp insatser och möta nya humanitära behov, då många konflikter drabbar civilbefolkningen oerhört hårt. Två exempel är de stridigheter som nu pågår i Libanon och Sudan.

Libanon

Redan i juni 2024, då konflikten mellan Israel och Hamas började sprida sig till södra Libanon, bidrog Act Svenska kyrkan med 2,5 miljoner kronor till humanitära insatser genom ACT-alliansen. Insatserna har bland annat utgjorts av kontantstöd till människor vars försörjningsmöjligheter slagits ut.

När konflikten mellan Israel och Hizbollah eskalerade i september anpassades insatserna. Israel inledde omfattande flyganfall och därefter en markinvasion. Flera nya delar av Libanon drabbades. Våra partnerorganisationers personal tvingades själva söka skydd undan flyganfall samtidigt som de ställde om för att kunna möta alla nya akuta behov som uppstod bland civilbefolkningen.

I nuläget har över 2000 personer dödats i Libanon medan 1,2 miljoner människor tvingats på flykt. De flesta av dem är kvar i Libanon, och på grund av den allt våldsammare utvecklingen har Act Svenska kyrkan beslutat att öka sitt humanitära stöd i landet. Totalt 5,5 miljoner kronor ska bidra till att våra partner på plats kan bistå med bland annat mat, hygienartiklar, madrasser, kläder och drivmedel till mottagningsanläggningar.

Sönderbombade byggnader och räddningspersonal.

Förödelsen efter israeliska flygattacker i orten Qana i södra Libanon, oktober 2024.

Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA

Sudan

Våren 2023 utbröt strider mellan Sudans armé och den paramilitära gruppen Rapid Support Forces. Act Svenska kyrkan hade vid denna tid redan pågående humanitära insatser i några av Sudans grannländer, inte minst för just sudaneser som flytt tidigare våldsamheter och förföljelse i Sudan. När den nya konflikten tvingade många fler på flykt stod därför våra partnerorganisationer, i exempelvis Sydsudan, redo att stötta de som tog sig över gränsen.

Insatserna för människor som flytt från Sudan handlar bland annat om att barn ska kunna gå i skola, att människor ska få tillgång till avancerad sjukvård och att fler ska få en säkrad matförsörjning.

Under hösten 2024 har kriget i Sudan lett till att över 10 miljoner människor tvingats fly. De flesta som flyr är kvar inom landet, och därför breddas Act Svenska kyrkans stöd för att vi ska kunna stötta även dessa människor. Genom partner på plats inleds insatser i de provisoriska flyktingläger som byggts upp på olika platser i Sudan. Totalt 5 miljoner kronor ska bidra till att både människor på flykt, och de som redan bodde i de områden dit människor tagit sin tillflykt, ska få en drägligare tillvaro. Vattenförsörjningssystem ska byggas upp för att människor ska få tillgång till rent vatten, kontantstöd ska ges till särskilt sårbara hushåll, och åtgärder för att minska det könsrelaterade våldet sätts igång.

Krigsförstörd gata och utbrända bilar

En gata i Omdurman vid Sudans huvudstad Khartoum, våren 2024.

Foto: IVOR PRICKETT

Ditt stöd gör skillnad

Med din gåva bidrar du till stöd för våra medmänniskor på flykt från krigen i Libanon och Sudan, samt till insatser vid andra katastrofer som uppstår. Act Svenska kyrkans insatser pågår på flera platser i världen och din gåva används där den behövs mest.

Stöd Act Svenska kyrkans arbete via formuläret nedan eller genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Ge en gåva till våra katastrofinsatser