Sönderskjuten byggnad
Foto: DSPR MECC/Ikon

Partner i Rafah tvingas fly

Bristen på läkemedel och basal medicinsk utrustning är stor. Den humanitära situationen i tätbefolkade Rafah är katastrofal och Act Svenska kyrkans partner på plats har nu själva tvingats fly staden med sina familjer. Istället har provisoriska kliniker satts upp på annat håll i Gaza för att där kunna hjälpa skadade och sjuka

Omkring 800 000 människor har enligt FN flytt Rafah sedan Israel trappade upp sina militära operationer i och kring gränsstaden. Det uppger FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar, UNRWA. För en dryg vecka sedan uppmanade Israel först människor i främst östra Rafah att bege sig till ett "säkert område” som bland annat utgörs av den överbefolkade kustremsan, al-Mawasi.

–Det finns inga säkra områden. Lidandet och det humanitära läget är enormt svårt. Det vittnar våra partner på plats om, människor som själva förlorat familjemedlemmar och släktingar i bombanfall, säger Rania Salameh, humanitär handläggare vid Act Svenska kyrkan.

Tvingats slå igen i Rafah

Den humanitära situationen har kraftigt förvärrats de senaste veckorna i staden Rafah, som ligger i södra Gaza. Nu har Act Svenska kyrkans lokala partner till sist tvingats till att avsluta alla humanitära aktiviteter på plats i Rafah på grund av stridigheterna och bombanfall. Bland annat har en klinik som erbjöd primärvård, mödravård och tandvård stängts.

–De flesta medarbetare har helt enkelt själva behövt fly staden med sina familjer, konstaterar Rania Salameh.

Act Svenska kyrkans partner har dock lyckats ställa om delar av det humanitära stödet. Bland annat har en mobil klinik för sjukvård satts upp i Nuseirat, de mellersta delarna av Gaza. Dessutom har man lyckats rusta upp och öppna en klinik i norra Gaza för att kunna erbjuda primärvård.

Stort tryck på nya kliniker

–Behovet av antibiotika är stort och det råder stor brist på andra läkemedel med men man har lyckats säkerställa grundläggande medicinsk utrustning och mediciner med stöd av UNICEF, UNRWA och andra aktörer. Redan från första dagen som kliniken öppnade har trycket varit stort med flera hundra patienter om dagen, berättar Rania Salameh.

Act Svenska kyrkans partner har för närvarande 23 medarbetare som arbetar i Gaza. Samtliga har flytt strider med sina familjer flertalet gånger. Ytterligare personal krävs framgent för att kunna möta det stora behov som finns av vård och annat stöd. Partner på plats erbjuder i dagsläget även bland annat ekonomiskt bidrag, förnödenheter och psykosocialt stöd till människor på flykt i Gaza.

Din gåva gör skillnad

Ditt stöd behövs! Swisha till 900 1223, märk gåvan AKUT eller använd gåvoformuläret nedan. Din gåva används där den behövs mest. Stort tack för att du gör skillnad!