Foto: Jalaa Marey/AFP/TT

Pressat för civila i södra Libanon

Act Svenska kyrkan bidrar med 2,5 miljoner kronor till insatser i södra Libanon, där civila drabbas hårt av kriget mellan Hamas och Israel. Flera hundra människor har dödats och mångdubbelt fler skadats i eldväxling och bombningar. Närmare 100 000 människor har dessutom fördrivits.

Insatserna som Act Svenska kyrkan stöder i södra Libanon sker inom ramen för samarbetet inom ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer från olika delar av världen. ­­

–Samarbetet inom ACT-alliansen ger oss extra goda förutsättningar att agera kraftfullt och effektivt i katastrofsituationer som denna, säger Rania Salameh, humanitär handläggare vid Act Svenska kyrkan, som betonar att situationen i södra Libanon börjar bli akut.

Nära gränsen mot Israel finns bland annat flera flyktingläger och många skolor håller stängt på grund av det osäkra läget.

Situationen börjar bli akut

–Många människor i södra Libanon är oerhört hårt drabbade av kriget, men deras situation har hamnat nästan helt i skuggan av det som sker i Gaza. Nu börjar situationen bli akut med stor matosäkerhet och många civila i området är också rädda för att en fullskalig invasion är att vänta, säger Rania Salameh.

Israel och Iranstödda Hizbollahmilisen har närmast dagligen beskjutit varandra sedan Gazakriget inleddes i början av oktober 2023. Användning av vit fosfor har rapporterats och många civila i södra Libanon har under de senaste månaderna flytt gränstrakterna. Det libanesiska hälsoministeriet uppger att totalt 340 människor har dödats sedan krigsutbrottet samt att 1 324 skadats.

Närmare 100 000 människor har lämnat området närmast gränsen, enligt libanesiska myndigheter. Omkring 60 000 människor befinner sig dock fortfarande i gränsbyarna, trots striderna, och är starkt påverkade av eldväxling och bombningarna. Många har förlorat hela eller delar av sin försörjning. Exempelvis har jordbrukare svårt att komma åt sina åkrar på ett säkert sätt.

Stora områden förstörda

Satellitbilder visar att bränder till följd av beskjutning, användningen av vit fosfor och flambomber har härjat omkring 790 hektar mark i södra Libanon. Uppskattningsvis har mer än 50 000 olivträd totalförstörts.

De gemensamma insatserna inom ACT alliansen sker i samverkan med regionala och lokala partner på plats. Bland annat Mellanösterns kristna råd, vars insatser Act Svenska kyrkan stöder i form av exempelvis hygienkit och kontantstöd till människor som saknar försörjningsmöjligheter.

Din gåva behövs
Ge din gåva via formuläret nedan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.