Nyhet / Publicerad 13 oktober 2023

Regeringens reform av biståndet

Den 20 september presenterade regeringen budgetpropositionen för 2024. En del av den är biståndsbudgeten. Där fanns positiva överraskningar men också anledning till oro.

En god nyhet från den presenterade budgeten var att det övergripande målet för svenskt bistånd, att stödja "människor som lever i fattigdom och förtryck", inte förändras. Tidigare fanns det förslag på nya målformuleringar, som betonar att biståndet ska gynna Sverige. Mycket talar för att budskapen från Act Svenska kyrkan och andra civilsamhällesorganisationer har haft betydelse: Visst kan bistånd gynna Sverige, men det ska aldrig vara ett styrande mål!

Regeringens reformering av biståndet har uppmärksammats mycket i media den senaste tiden. Bistånds- och handelsminister Johan Forssell var med i Ekots lördagsintervju i P1, CONCORD har sammanställt intervjun. Johan Forssell har intervjuats i 30 minuter i SVT. Intervjuerna kommenteras i DN:s ledare.

Act Svenska kyrkan har analyserat budgetpropositionen och Erik Lysén har intervjuats i Global Bar och i Kyrkans Tidning. Gunnel Axelsson Nycander, policyrådgivare på Act Svenska kyrkan, har intervjuats i Kyrkans Tidning, tidningen Syre och Hemmets vän.

Under hösten väntas ett övergripande styrdokument för bistånd, den så kallade reformagendan. Men de skarpa besluten om hur mycket pengar som anslås till olika länder och teman bestäms inte förrän i det så kallade regleringsbrevet som UD skickar till Sida i slutet av året. Act Svenska kyrkan är orolig för att anslagen till fattiga och sköra länder kommer att skäras ned. Som kyrka är det vårt ansvar att stå upp för mänskliga rättigheter och varje människas rätt till ett värdigt liv. Där är ni viktiga! Vi planerar att genomföra några bredare opinionsinsatser under november, insatser där alla som är engagerade i stift och församlingar behövs och kan bidra. Håll ögonen öppna!