Illustrerade bilder som visar vad religiösaaktörer kan göra.

Religiösa aktörer: Hot eller möjlighet för att uppnå jämställdhet?

Ny rapport hävdar att strategiska partnerskap med religiösa aktörer som arbetar för jämställdhet är nödvändigt för att uppnå de globala målen för hållbar utveckling. Rapporten, författad av Dr. Nora Khalaf-Elledge, visar på hur religiösa aktörer har både bidragit till och hindrat jämställdhet sedan antagandet av Pekingplattformen för jämställdhet 1995.

– Religion inte något statiskt utan något som ständigt utvecklas över tid samt är mångfacetterat med otaliga tolkningar i såväl inom som mellan olika religiösa trosinriktningar. Det är därför viktigt att alla aktörer som verkar för jämställdhet har en förförståelse om den mångfald av diskurser och tolkningar som finns och inte drar alla över en kam. Då kan man missa viktiga samarbeten med progressiva religiösa aktörer, som utgår från allas lika värde och mänskliga rättigheter, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

I en tid där alla människors lika värde och förverkligandet av kvinnors och hbtqi-personers rättigheter i allt högre grad ifrågasätts, så är förståelsen för kopplingen mellan religion och genusrättvisa avgörande för att uppnå mål 5 om jämställdhet i Agenda 2030 för hållbar utveckling. Det hävdar den nya rapporten ’Looking Back to Look Forward: The Role of Religious Actors in Gender Equality since the Beijing Declaration’.

Motståndet

Rapporten belyser hur patriarkala könsnormer omsveps i religiösa ordalag samt hur anti-rättighetsaktörer använder religiöst språk för att paketera, förmedla och legitimera patriarkala könsnormer och på så sätt motarbeta jämställdhetsarbetet och dess framgångar. Genom att använda religiöst språkbruk kan patriarkala värderingar och normer uppfattas som gudomliga och oföränderliga.

Exempelvis,  även om 189 stater har ratificerat FN-konvention om avskaffande av alla former av diskriminering av kvinnor (CEDAW), så har många länder fortfarande reservationer mot vissa specifika artiklar i konventionen.  Över 60 procent av de 440 reservationerna mot konventionen uppges vara baserade på religion.

Möjligheter

Rapporten åskådliggör även arbetet som religiösa aktörer gör för att främja jämställdhet till exempel genom att arbeta för mödrahälsovård och hbtqi-personers rättigheter. Ungefär 84% av världens befolkning anser sig tillhöra en tro eller religiös grupp. Exemplen i rapporten visar hur religiösa ledare och aktörer ofta är betrodda röster inom samhällen. Därmed kan religiösa aktörer vara viktiga förändringsaktörer genom att förespråka jämställda lagar, utmana sociala normer, agera som moraliska kompasser och lagstiftare samt kliva in när regeringar inte tillhandahåller social trygghet.

Rekommendationer

Den nya rapporten publiceras av Act Svenska kyrkan tillsammans med flera religiösa aktörer, ACT-alliansen,  Islamic Relief Worldwide och Side by Side, i samarbete med International Partnership on Religion and Sustainable Development (PaRD), Joint Learning Initiative on Local and Faith Communities, Sexual Violence Initiative och Goldsmiths, University of London.

Välja partner som är ledande i jämställdhetsfrågor i sina kontexter: Internationellt samarbete och partnerskap är avgörande för att uppnå alla globala mål för hållbar utveckling i Agenda 2030, särskilt nu när världen försöker återhämta sig från den globala Covid19-pandemin.

Uppmuntra religiös läskunnighet:
Biståndsaktörer behöver utbildning så att de får en grundläggande förståelse för det faktum att alla religiösa diskurser är kontext- och historiespecifika, mångfacetterade och ständigt utvecklas och förändras av både interna och externa faktorer.

Genomföra omfattande jämställdhetsanalyser före projekt och partnerskap: Omfattande intersektionell och teoribaserad jämställdhetsanalys är nödvändigt för att förstå sambandet mellan religion och genus och belysa samspelet mellan makt, identitet och diskriminering.

Generation Equality Forum

När världsledare, internationella organisationer, civilsamhället, företag och trosaktörer samlas digitalt vid Generation Equality Forum Paris mellan den 30 juni och 2 juli, måste vi hitta en gemensam grund och tillsammans arbeta för att motverka ökande fundamentalism, stärka progressiva rörelser inom religiösa samfund och organisationer, stärka kvinnors ledarskap och kräva de åtgärder som fordras för att uppnå Pekingplattformen för jämställdhet.

Det är idag mer viktigt än någonsin att söka allierade för arbetet med jämställdhet. Denna nya rapport uppmanar alla aktörer som arbetar för jämställdhet att inkludera ett kritiskt religionsperspektiv i sitt arbete samt ingå strategiska partnerskap med religiösa aktörer som arbetar för jämställdhet.

Läs rapporten i sin helhet (engelska pdf)