Logotype Act Svenska kyrkan

Slopad egeninsats viktigt för att bemöta pandemin

Nyhet Publicerad Ändrad

Regeringens besked om att man tillfälligt slopar kravet om egeninsats för civilsamhällesorganisationer samt att biståndsnivåerna inte sänks i vårbudgeten är viktiga beslut för att rädda liv och hindra pandemins utbredning i världen.

Varje organisation måste bidra med upp till tio procent av egna medel till sina biståndsinsatser för att få finansiering från Sida. Slopad egeninsats gör stor skillnad för svenska organisationer och deras partner runt om i världen då många organisationer idag kämpar för sin överlevnad på grund av minskade intäkter. ”När kyrkbänkar och gågator ekar tomma på grund av Corona försvårar det för civilsamhället att samla in pengar till sina verksamheter. Därför är det viktigt att vi nu underlättar deras arbete” som biståndsminister Peter Eriksson uttryckte det i pressmeddelandet från regeringen.

– Beslutet gör det möjligt för många av våra partner att fokusera på det viktigaste – att kunna fortsätta rädda liv, stå upp för de mänskliga rättigheterna och bygga förutsättningar för återhämtning och en hållbar utveckling efter pandemin, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Regeringen visar att de har förståelse för de utmaningar som svenska civilsamhället och dess samarbetspartner står inför. Biståndet kommer spela stor roll både i bekämpningen av pandemin, men också för samhällens möjligheter att återhämta sig.

– Vi ser att både humanitära insatser och långsiktiga investeringar i hälsosystem, allmän och jämlik tillgång till vård och social trygghet har stor betydelse i kampen att försöka begränsa spridningen, säger Erik Lysén.