Nyhet / Publicerad 14 juli 2023

Stöd för kongoleser på flykt

Under drygt ett år har det krigsdrabbade östra DR Kongo plågats av mer intensiva strider än vanligt. Act Svenska kyrkan har pågående humanitära insatser för att stötta människor som flyr till Uganda.

Det var i mars 2022 som striderna återigen blossade upp mellan rebellgruppen M23 och den kongolesiska regeringen i en del av Demokratiska republiken Kongo som varit våldsdrabbad redan innan detta. Som en konsekvens har många människor tvingats lämna sina hem för att fly österut över gränsen till grannlandet Uganda.

Akut och långsiktigt arbete

Situationen är kritisk för de flyende, och behoven av mat, skydd och våldsförebyggande insatser är enorma. Act Svenska kyrkan finns på plats i Uganda genom partner för att kunna möta dessa akuta behov men också för att kunna jobba mer långsiktigt och förebyggande med exempelvis utbildning och meningsfulla fritidsaktiviteter för barn.

Prioriterat är också insatser för att det ska finnas försörjningsmöjligheter, inte bara för de som tvingats fly utan även för de ugandier som bor runt flyktingbosättningarna, som också lever under svåra förhållanden.

Din gåva behövs

Ge din gåva via formuläret nedan eller genom att swisha till 900 1223. Skriv Akut i meddelandefältet. Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.

Act Svenska kyrkan har pågående humanitära insatser i ett flertal flyktingläger och bosättningar i Uganda, så som här i Rwamwanja och i Nakivale (bilden högre upp). Foto: Erik Lindén/Ikon

Foto: Erik Lindén /Ikon

Ge till våra katastrofinsatser