Provisoriskt tältläger av filtar och presseningar i Bangladesh.

Nyhet / Publicerad 14 februari 2023

Två år efter militärkuppen i Myanmar

Tillsammans med Stockholms stift arrangerade Act Svenska kyrkan ett seminarium om situationen i Myanmar. Ett land som var på väg mot demokrati men där landets militär efter en kupp tagit makten med hänsynslöst våld.

Hundratusentals civila har tvingats fly sina hem och enligt FN kommer hälften av befolkningen i landet tvingas tillbaka till fattigdom de närmaste åren. Hundratals demonstranter har mördats, fängslats och torterats. Men trots det brutala våldet fortsätter folket att göra motstånd och protestera.

En oro för de kommande åren är hur lagförändringar har orsakat ökade restriktioner som gör att utrymmet för våra partners arbete blir mindre och svårare.

Kränkningar av mänskliga rättigheter mot minoritetsreligioner har ökat

Amnesty och Human Rights Watch har rapporterat att militärjuntan infört nya rörelsebegräsningar och blockering av bistånd mot Rohingyaläger och byar.

-          Detta har skapat vatten- och matbrist i lägren där det redan är drabbade av sjukdomar och misshandel. Tillgången till vård är också mycket begränsad, säger Jennie Nordin, Act Svenska kyrkan.

Du ser seminariet i sin helhet här.