Act Svenska kyrkan använder sociala medier för annonsering och marknadsföring
Act Svenska kyrkan använder marknadsföring på sociala medier mot specifika målgrupper för att skapa mer relevant annonsering för målgrupperna samt för att öka räckvidden för våra budskap och därmed nå grupper som vi annars inte når i vår kommunikation. Genom detta får vi bland annat en ökad kännedom samt en ökad insamling till vårt arbete.
Act Svenska kyrkan riktar och anpassar marknadsföringen efter tidigare surfande och givarbeteende för att kunna bedriva ett kostnadseffektivt insamlingsarbete. För att kunna rikta marknadsföringen krävs det att du som besökare har accepterat specifika kakor på webbplatsen för marknadsföring och sociala medier. Om du inte tillåter dessa kakor kommer du fortfarande att se annonser från Act Svenska kyrkan, men de kommer inte vara anpassade utifrån dina tidigare besök, aktivitet, gåvor eller köp. Det är ditt val om du vill dela din information.
Riktad marknadsföring ger Act Svenska kyrkan bättre möjligheter att mäta resultatet av olika marknadsföringsinsatser och att anpassa samt optimera budskap och innehåll efter tidigare beteende. Det ger oss även möjlighet att utvärdera kostnadseffektiviteten av marknadsföringsinsatser och förbättra kommande kampanjer.
Under avsnittet ”Sidtransparens” på Facebook visas alla aktiva och tidigare annonser som har annonserats för Act Svenska kyrkan.