Luthers ord i tryckta böcker
reformationen spreds med rekordfart i europa
Boktryckarkonsten som fick sitt stora genombrott i Tyskland på 1400-talet genom Johan Gutenberg, var ju ingen ny uppfinning. I Kina hade böcker tryckts redan på 500-talet. Det som var nytt var tekniken. Från att ha snidat ut hela boksidan i trä kom man nu på att gjuta varje bokstav separat i metall.
Till Sverige kom några tyska boktryckare med mobila tryckerier och tryckte böcker på begäran. Men det var ett fattigt land och bildningen var inte så hög, så efterfrågan på böcker var låg. Den förste kringresande tryckaren tros vara Johan Snell som kom till gråbrödraklostret på Riddarholmen i Stockholm. År 1483 trycktes där en bok på latin, 314 sidor till stöd för präster och munkars predikningar, Dyalogus creaturarum moralizatus (Skapelsens sedelärande samtal).
Bibeln blev naturligtvis snabbt den mest tryckta boken. Luther, reformationen och protestantismen hade gjort att bibelns ord både skulle tolkas på ett nytt sätt men också vara tillgängligt på folkens eget språk och inte bara på latin. Spridningen blev både snabb och omfattande i hela Europa.
Men år 1523 startade den katolske biskopen Hans Brask ett tryckeri i Söderköping. Hans avsikt var att bekämpa den lutherska läran med boktryckarkonstens hjälp. Om vi tror att ordkrig och nedsättande bilder på personer och åsikter är ett nutida fenomen kan man konstatera att det är en gammal konst och vana. På 1500-talet spreds pamfletter, affischer och småskrifter med de mest kränkande bilder och påståenden om Martin Luther eller om katolska företrädare. Dessa trycksaker haglade över gator och torg med hjälp av den nymodiga tryckpressen.
Gustav Vasa la mycket kraft på att den nya bibeln trycktes och spreds i hela landet. År 1526 startade han ett tryckeri i Stockholm. Där anställdes bara svenska typografer och här trycktes bland annat nya testamentet på svenska och även en svensk psalmbok. Bibeln var på 1504 sidor och trycktes i en upplaga av ett par tusen, den kom ut mellan åren 1540 – 41. Gustav Vasas bibel som den kallas är inte alls ovanlig idag och i Östra Skrukeby finns ett exemplar att titta på i glasmonter. Att läsa i gamla böcker kan vara lite ansträngande och ovant men ger man sig i kast med texten i t ex vasabibeln upptäcker man snart att vissa delar inte skiljer sig så väldigt mycket från dagens bibeltexter.