Lyssna

En upplysande kväll

Mörkret sänkte sig i septemberkvällen 2017 och i kyrkan berättade konsthistoriker Anna Henningsson om sin forskning. Medeltida muralmålningar i östgötska kyrkor. Lillkyrka kyrka är hennes favorit.

170911
Anna Henningsson är konsthistoriker med inriktning på bildanalys och har studerat flera medeltida kyrkor i Östergötaland i bl a Fornåsa, Kaga, Skönberga och Lillkyrka och deras muralmålningar.

Lillkyrkas målningar har nu daterats till 1320-talet, och de ligger skyddade ovanför de tegelvalv som byggdes (slogs) på 1400-talet. Det unika är att målningarna, tack vare sin placering, inte har utsatts för varken väder och vind eller bevarande åtgärder. Därför kan man nu analysera originalfärg och teknik mycket effektivt.

Vilken färg har man använt? Vilken grundning, teknik och bindmedel t ex ägg? Lägger man dessutom till vanliga konstvetenskapliga metoder att analysera en bild, motiv, målningstekniker, penselföring, kan man på så vis lägga ett pussel och få fram mycket kunskap om den tiden.

Anna tycker extra mycket om Lillkyrka kyrka, den har en orörd och autentisk medeltida atmosfär och ligger dessutom mycket vackert. Inför fyrtiotalet åhörare berättade hon om vad bilderna kanske kan ge svar på:

Varifrån kommer materialen? Hur var handelsförbindelser och kontaktnät i Europa och världen?

Likheter och skillnader mellan målningar i olika kyrkor? Stildrag och trender.

Är de utförda efter recept från skriftliga källor (målningsmanualer)?

Vem är konstnären?

Men vad säger då Lillkyrkas målningar? De framställer Jesus och andra personer i olika scener, penselföring och teknik vittnar om en driven och duktig konstnär. Här syns en mantel i djupa veck med skuggeffekter trots att underlaget var ganska ojämt och ”slarvigt”. Hon visade också med hjälp av mikroskopförstoringar de olika skikten i målningen och att sprickor innehöll extra mycket fakta. Dessutom kunde hon se att figurer och motiv var målat först och därefter lades en ljus bakgrund på och sedan andra utsmyckande blommor och blad.

Färgerna var mycket exklusiva och Anna nämnde Lapis lazuli som fanns i Afganistan – en mineral som efter mycket rensning och behandling blir en djup, blå färg, som då var värdefullare än guld. Och en röd färg som utvanns ur löss som troligen också kom från Asien.

Med en bildvisning kunde vi följa hennes tillvägagångssätt, hon visade detaljer av målningarna och förstoringarna gjorde det möjligt att lättare se och förstå. Därefter fick vi i mindre grupper krypa upp i den trånga trappan upp ovanför takvalven. Inför kvällens bestigning av "kyrkvinden" hade ett tillfälligt trägolv lagts av Åkerbos vaktmästare. Det var en hisnande upplevelse att stå där och titta ner på de medeltida bilderna. Historien om Lillkyrka kyrkas muralmålning fortsätter tack vare Annas arbete in i framtiden.

 Maria Bergendahl