Svenska kyrkliga syföreningar
Textil och kläder i en kyrka
Ända sedan medeltiden har kulturen utvecklats ur den kristna kyrkan. Som därmed bär ett kulturarv vidare i sina föremål, byggnader och traditioner. Ett exempel är de kyrkliga textilierna. De speglar varje tids främsta textilkonst och är skapade med stor skicklighet och med vördnad och kärlek till kyrkan.
I Åkerbo församling (som tidigare varit tio församlingar) har det genom århundraden bevarats några häpnadsväckande föremål av ull, bomull, siden och sammet. På grund av att textilt material är ömtåligare, och används ofta, slits de ut och försvinner. Enligt kulturmiljölagen räknas därför textiler som värdefullt kyrkligt föremål redan efter 30 år medan föremål av metall, trä osv får vänta i 50 år på den beteckningen. Varje församling är skyldig att dokumentera, skydda, bevara och restaurera ”kyrkliga föremål av kulturhistoriskt värde”.
Tre saker har en mycket central roll i den kristna liturgin och behöver kläs i textiler på olika sätt.
Altaret - ses som Kristi egen kropp, det är föremål för en omsorgsfull klädsel med liturgisk innebörd. Altardukar av olika slag, altarbrun (täcker altarkanten runt om) och antependiet (hängande framstycke på altaret).
Nattvardskärlen - har den äldsta liturgiska skruden med sin korporalduk som ansågs som heligast av alla textiler eftersom den hade direktkontakt med det välsignade brödet (hostian), som delas ut under mässan. Hit hör också bursan (skyddsfodral till korporalduken) och kalkklädet (duken som täcker hela servisen).
Prästen – Den som celebrerar gudstjänsten måste vara rätt klädd, i plagg, färg och symbol. Exempelvis i ett röcklin (en vit hellång skrud), mässhake (färgglad poncho) och stola (långt, brett hängande band).
Den översta bilden föreställer en detalj av broderi på en mässhake i Gistad kyrka från Södra Sveriges kyrkliga textil, sydd av Sigrid Birgitta Synnergren (SBS) 1949.
Utöver dessa tre textila funktioner finns det en mängd andra textiler i en kyrka som också är nödvändiga för gudstjänster och högtider av olika slag.
Text: Maria Bergendahl