Pehr Hörberg - vår store kyrkomålare
Text Maria Bergendahl
Jag träffade Janne Johansson på en sopplunch i Bankekind för några år sedan och insåg att Jannes kunskaper och erfarenheter var både rika och breda om många saker. Jag bad att få intervjua honom och jag har väntat på rätt tillfälle att få dela med mig av det Janne berättade då.
Janne är full av anekdoter om Pehr Hörbergs liv och verk och återger dem för mig med sin typiska och kluriga formuleringskonst. Till exempel berättar han för mig om en liten motsättning mellan uppdragsgivare till en tavla som skulle målas, stämman tyckte att Hörberg skulle måla motivet ”den yttersta domen”.
- Men det ville han inte utan istället så målade han av de gubbarna som hade störst trut i den där stämman, föreställande när de befann sig på en plats som börjar på bokstaven H och som var bra mycket varmare än här och då ändrade de åsikt rätt så snabbt. Så då fick han göra som han ville.
Man kommer verkligen människan Pehr Hörberg inpå livet när man hör Janne berätta. En mustig förstärkning till det grundliga arbete som Robin Cerny gjort i sin C-uppsats i konstvetenskap på Linköpings Universitet.
De biografiska källor som Robin Cerny främst använt sig av är Bengt Cnattingius publikation från 1937 och Lindqvist, Ullén Pehr Hörberg – Konstnär och bonde, 1998 och givetvis Hörbergs egen bok Min Lefwernes Beskrifning som gavs ut 1817, ett år efter hans död. Det är troligen den källa som Janne hämtat det mesta av sin kunskap ur men det är möjligt att han som mångårig församlingsbo och ett vetgirigt sinne hämtat information från andra tryckta och otryckta källor.