Christinaekören

Blandad kör SATB med hemvist i Christinae kyrka.

Foto: Maja Kristin Nylander

Är du en erfaren sångare och söker en kör där du kan fortsätta utvecklas i en god gemenskap? Christinaekören är en viktig del av kyrkans musikliv, och har en lång tradition av konsertant verksamhet som knyter an till årets högtider. Kören har också en självklar plats i kyrkans gudstjänstliv, och sjunger regelbundet i högmässor och andra gudstjänster.

Kören har många klassiska verk på repertoaren, såsom Bachs Johannespassion, Händels Messias och Rutters Requiem, men även nyskriven musik i olika genrer.

Foto: Maja Kristin Nylander

Höstterminen ägnas framför allt åt ett konsertprogram som framförs den 19 oktober, där kören uppmärksammar firandet av Egil Hovland 100 år. Som kompositör har han en alldeles särskild koppling till Christinae kyrka. Kören sjunger också i några av höstens högmässor. Jultiden inleds med en dubblerad adventskonsert lördagen den 30 november och med sång i högmässan på Första advent. Traditionsenligt sjunger kören i julottan på juldagens morgon.

Intresserad av att provsjunga?

Vi tar emot nya sångare i för höstterminen. Kontakta körledare Johanna Thür via mail!