Visselblåsarfunktionen

Kanal för rapportering av missförhållanden till visselblåsarfunktionen för Svenska kyrkan Alingsås.

Svenska kyrkan Alingsås strävar efter att upprätthålla en god verksamhetskultur samt att motverka korruption och andra oegentligheter. Så kallade visselblåsare spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens.

Via rapporteringskanalen nedan kan visselblåsare rapportera om missförhållanden och oegentligheter utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser. Visselblåsningen ska avse missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.

Rapporteringskanalen ska inte användas för generella missnöjesyttringar, sådana ärenden ska kommuniceras till närmaste chef eller HR-funktionen.

Om visselblåsarfunktionen

Att visselblåsa är ett sätt att anmäla att det är något allvarligt fel i organisationen där du har möjlighet att vara anonym. Du behöver inte kunna bevisa något. Det räcker med att du har goda skäl att misstänka att något är fel. Men att använda systemet för att förtala någon eller sprida rykten accepteras inte.

För att det ska klassas som ett visselblåsarärende krävs att det finns ett allmänintresse av att det utreds. Generella missnöjesyttringar, sådana ärenden ska kommuniceras till närmaste chef eller HR-funktionen.

Vår rapporteringstjänst levereras av företaget Lantero. Lantero har all sin datalagring i Sverige.
Du som anmälare är alltid anonym om du inte själv röjer din identitet eller om ärendet blir föremål för polisiära åtgärder.

Du kan kommunicera genom systemet (Lantero) med utredare och personerna som utreder kan kontakta dig via systemet, men utredaren kan inte se din identitet om du inte själv röjer den.

Du är som visselblåsare skyddad mot repressalier från arbetsgivaren. Arbetsgivaren får heller inte försöka hindra rapporteringen av din anmälan eller efterforska din identitet.

Om du som rapporterar gör dig skyldig till brott vid inhämtandet av information är du inte skyddad. Brott som typiskt sett kan begås vid inhämtande är stöld, olaga intrång, dataintrång, spioneri eller obehörig befattning med hemlig uppgift.

Om du hellre vill kan du också ringa till Lantero och göra din anmälan via telefon. Om du är orolig för att uppge mer information än vad som behövs eller ”fel” information kan det vara en god idé att göra anmälan via telefon.

Handläggare på Lantero gör en första bedömning av din anmälan.

Lantero rapporterar till utsedda personer i Svenskakyrkan Alingsås vad anmälan handlar om och rekommenderar åtgärder. Utsedda personer är HR-generalist och kanslichef. Ingen annan får information om inte dessa personer delar med sig av informationen till exempel till kyrkoherde eller kyrkorådets ordförande.  Utpekad person meddelas inte förrän det bedöms som lämpligt.

Vid behov anlitas oberoende jurist, t ex om anmälan gäller någon av de utsedda handläggarna.

Beslut om åtgärder fattas av ledningsgruppen, eller om risk för jäv finns där, av kyrkorådets ordförande och/eller oberoende jurist.

De personer som skyddas genom visselblåsarlagen är personer med ett till verksamheten så kallat arbetsrelaterat sammanhang, ex; anställda, förtroendevalda, volontärer, arbetssökande och personer som avslutat sin anställning.

• Så snart det är möjligt och lämpligt informeras du om att det finns en anmälan
  • Du får inte reda på vem som gjort anmälan
  • När det är möjligt informeras du under utredningen, till exempel vad utredningen handlar om
  • När beslut tas, till exempel om nedläggning av anmälan, informeras du.

Beslut om åtgärder kan vara exempelvis att ärendet ska:

• läggas ned, ex på grund av bristfällig bevisning eller annat
  • föranleda en fördjupad utredning
  • lämnas vidare för intern eller extern hantering (ex HR-funktionen eller polisen).

Personer som rapporterar uppmanas att tänka på att inte lämna information som inte är relevant för ärendet. Detta innefattar bland annat medvetet falska påståenden och information som kan uppfattas som stötande.

Alternativ rapportering via ”externa kanaler” och behöriga myndigheter

Enligt den visselblåsarlagstiftning som började gälla december 2021, ska det finnas möjlighet att vid sidan av organisationers interna kanaler, kunna rapportera via så kallade ”externa kanaler”. Olika myndigheter ansvarar för olika ansvarsområden och ska tillgängliggöra egna rapporteringskanaler för detta ändamål.

Ansvarig för tillsyn på området är Arbetsmiljöverket, som informerar om vilka myndigheter som ansvarar för vilket område.

Mer information finns på: