Fredsseminarium 27 juni kl 15.00

Ändrad

Frågan om rättvis fred finns med i många av Svenska kyrkans engagemang i Almedalen, bland annat i seminariet ”Att verka för hållbar fred i en värld som rustar för krig”.

Svenska kyrkans seminarium ställer frågor om hur vi kan arbeta för fred i en värld som rustar för krig. Och vad kännetecknar hållbar fred och vad krävs för att vi ska nå dit?

Seminariet består av två täta 20-minuterspass där ärkebiskop Martin Modéus har ett modererat samtal med en auktoritet på området. Samtalet kommenteras av civilsamhällesföreträdare som är bärare av olika hållbarhetsdimensioner.

Seminariet tar upp fyra dimensioner av hållbarhet: andlig och existentiell, ekologisk, social och ekonomisk. De ramar in och vägleder samtalet utifrån grundförståelsen att fred kräver långt mycket mer än vapen som tystnat, särskilt om den ska vara hållbar.

Att verka för hållbar fred i en värld som rustar för krig

Medverkande:
  • Martin Modeus, ärkebiskop, Svenska kyrkan
  • Per Olsson Fridh, generaldirektör, Folke Bernadotteakademin
  • Åsa Regner, generalsekreterare Rädda Barnen
  • Karin Lexén, generalsekreterare, Svenska Naturskyddsföreningen
  • Kerstin Bergeå, ordförande, Svenska freds- och skiljedomsföreningen

Moderator: Lena Ingelstam, generalsekreterare Forum – idéburna organisationer med social inriktning

Tid: Torsdag den 27 juni kl. 15.00.

Plats: Donners plats 1, Donnerska huset, "Hörsalen".

Arrangör: Svenska kyrkan, Civilsamhällesarenan.

Almedalens programwebb finns aktuell information om seminariet.