Södra kapellet

Kyrkogården
Åmåls södra kyrkogård är ett exempel på en stadskyrkogård som utgör en egen enhet utan kyrka.
I samband med stadsbebyggelsens utbredning söderut i slutet av 1800-talet utredde en kommitté möjligheten att anlägga en ny kyrkogård på landeriet Örnäs ägor. Marken inköptes därefter av staden 1895 och kyrkogården togs i bruk cirka 1900.
Kyrkogården hade ursprungligen en triangulär form, men 1965 utvidgades området mot sydost med en ”naturkyrkogård”. Kyrkogården inrymmer gravar med olika utformning, vilka speglar 1900-talets varierande gravskick. På kyrkogårdens äldsta del i norr finns ett flertal grusade gravar, bland annat ett helt kvarter intill gravkapellet vid Södra Kyrkogårdsgatan.
Klockstapeln är belägen ungefär mitt på kyrkogården. Den uppfördes 1959 efter ritning upprättad av arkitekt Ärland Noréen vid Kungliga byggnadsstyrelsen i Stockholm. Samma ritning användes även till klockstapeln vid Tydje kapell i Tösse.

Gravkapellet
Gravkapellet tillkom 1939 efter ritningar upprättade av arkitekt Einar Lundberg från Stockholm. Arkitekturen är sparsam med vitputsade väggar och ett brant sadeltak. Vid huvudingången mot väster finns en pardörr som är placerad i en nisch med profilerade omfattningar. Ovanför dörren finns ett stort kors. Kapellets inre är enkelt utformat, och har en altartavla som visar motivet Nattvarden.

The south cemetery and chapel of Åmål
The cemetery
Is an example of a detached city cemetery without a church. The land was purchased by the city in 1895 and the cemetery began to be used in 1900.

Originally, the cemetery was triangular but in 1965 it was extended to the south-east. Here are various types of graves which reflect the different burial customs in the 20th century. In the oldest part to the north are a number of gravel graves. The bell tower was built in 1959 and stands in the middle of the cemetery.

The chapel
The chapel was added in 1939. The architecture is simple with whitewashed walls and a steep saddle roof. At the entrance to the west is a double door placed in a niche. Over the door is a big cross. The altarpiece pictures the Last Supper.