Ande och Liv.


På söndag firar vi Pingst; Andens högtid. Det var då Anden kom till de första kristna så att alla både kunde se och höra det; en stormvind svepte fram och man kunde se lågor av eld över dem. Och till allas häpnad började de tala de språk pilgrimerna i Jerusalem kunde förstå.
Evangelisten Lukas skriver att de talade om Guds väldiga gärningar.
Ledaren Petrus talar sedan för dem alla och säger bland annat:
Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet, han utlämnades efter Guds beslut och plan, och ni lät laglösa spika fast och döda honom. Men Gud löste 
honom ur dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det inte var möjligt att döden skulle få behålla honom i sitt grepp. Ty David säger om honom:Jag har alltid haft Herren för mina ögon, han står vid min sida för att jag inte skall vackla.Därför fröjdar sig mitt hjärta och jublar min tunga, ja, än 
mer: min kropp skall få vila med förtröstan.Ty du skall inte lämna min själ i dödsriket eller låta din helige möta förgängelsen.Du har visat mig livets vägar. Du skall uppfylla mig med glädje när jag får se ditt ansikte.Mina bröder, jag kan lugnt säga till er att vår stamfar David är död och begraven, hans grav finns här än i dag. Nu var han ju profet och visste att Gud med ed hade lovat honom att sätta en ättling till honom på hans tron. Därför var det Messias uppståndelse han förutsade med orden: Han lämnades inte i dödsriket, och hans kropp mötte inte förgängelsen.Denne, nämligen Jesus, har Gud låtit uppstå, och vi kan alla vittna om det. Gud har upphöjt honom med sin högra hand, och sedan 
han enligt löftet tagit emot den heliga anden av Fadern har han nu utgjutit den, så som ni här ser och hör.
Anden kommer med Jesus, Anden gör Jesus levande, Anden vill ge oss liv, andligt liv.
Jesus har lämnat världen; han levde 30 år på jorden för 2000 år sedan. Då kunde han bara vara på en plats samtidigt, med Andens hjälp kan han nu vara överallt.
Han kan vara med dig och mig, han kan ge liv och hopp åt alla som ber, han kan leda sin kyrka över hela jorden och det är Andens verk, att vi inte firar minnet av en död profet, utan att vi har en levande Herre som finns här, mitt ibland oss.
Anden kommer inte alltid med stormvindar och eldslågor. Anden kan vara som en lugn sommarbris, en stilla susning, en känsla av Guds närvaro, men också ibland som en stark och levande kraft, som räddar mig ur livsfara, botar mig från sjukdom och ger mig hopp när det ser hopplöst ut.
Anden är det som gör att tron inte bara blir teorier och läror, utan en levande och verklig kraft i våra liv. Om vi öppnar oss för Anden, ber om den och vill ha den, så kommer den.
Läs gärna Apostlagärningarna kap 2, där Lukas berättar om vad som hände på Pingstdagen