Bön -hjälper det?

Be så ska ni få och sök så ska ni finna

En dag mötte församlingsprästen en kvinna i församlingshemmet. Hon bad att få tala med honom, och hon sa:

-          Jag har en arbetskamrat som går mig på nerverna. Hon är kritisk och otrevlig, och jag står bara inte ut med henne. Vad ska jag göra? Jag har faktiskt börjat hata henne.

Prästen gav henne ett kort svar:
- Be för din arbetskamrat.

Kvinnan såg ganska förvånad ut men lovade att göra som prästen sa, och någon månad senare träffades de igen, och prästen frågade  vad som hade hänt. Hon svarade:

-          Ja, min arbetskamrat har inte blivit mycket bättre, men nu hatar jag henne inte längre i alla fall.

Vi tänker ofta att bönen handlar om att jag vill ha något av Gud. Jag vill bli frisk eller ber för någon som är sjuk eller har problem. Jag kanske ber om saker också, pengar eller något annat jag saknar. Jag är arbetslös eller deprimerad. Jag känner att jag inte reder ut mitt liv. Jag kanske har försökt med läkare eller terapeuter, men de kan inget göra. Då blir kanske Gud en sista utväg.

Och sitter jag i ett störtande flygplan eller en sjunkande båt, då ber nog alla till Gud. Även om vi egentligen inte tror på Gud.

Den lilla historien med prästen som uppmanade sin församlingsbo att be för en arbetskamrat visar på en helt annan sida av bönen. Vi som brukar be vet att Gud sällan hör bön på det sättet som vi skulle vilja. Vi kanske inte blir helt friska, vi blir inte lyckliga och glada, de där pengarna vi behöver kommer inte, och motgångarna verkar bara fortsätta.

Men en annan sak händer när vi ber; det som hände kvinnan som bad för sin arbetskamrat.

Bönen förändrar kanske inte omvärlden eller människorna, men den förändrar mig.

Jag får mera kärlek och förståelse för andra människor. Hatet försvinner och jag kanske till och med kan förlåta den som gör mig illa.

Jag tror att bönens främsta funktion är just denna; att göra oss mera ödmjuka och mindre självupptagna. Bönen riktar om våra liv, så att vi kan se världen och oss själva i ett nytt ljus.

Guds kärleks ljus. Vi kanske inte blir några helgon därför att vi ber, men vi kommer närmare Gud, som är ljus och kärlek. Vi brukar säga att vi påverkas av dem vi umgås med. Och om vi umgås med Gud, avsätter tid och plats för bön, då kommer vi också att påverkas av Gud.

Be så ska ni få och sök så ska ni finna säger Jesus. Pröva själv, så får du se!