Ett bröd och några grönsaker ligger bredvid en krukväxt.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Livets bröd

I Johannesevangeliet 6:24-2 står:
När folket nu upptäckte att Jesus inte var där och inte heller hans lärjungar steg de i båtarna och for över till Kafarnaum för att leta efter Jesus. De fann honom där på andra sidan sjön och frågade honom: »Rabbi, när kom du hit?« Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger er: ni söker inte efter mig därför att ni har fått se tecken utan därför att ni åt av bröden och blev mätta.Arbeta inte för den föda som är förgänglig utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen skall ge er. Ty på honom har Fadern, Gud själv, satt sitt sigill.« De frågade då: »Vad skall vi göra för att utföra Guds verk?« Jesus svarade: »Detta är Guds verk: att ni tror på honom som han har sänt.

Jesus har gjort ett stort under; han har välsignat fem bröd och två fiskar på kullarna ovanför Gennesarets sjö, och delat ut det till femtusen män, och kanske lika många kvinnor och barn. Människorna blev förstås helt betagna, och ville göra honom till kung. En brödkung och befrielseledare.
Men Jesus drar sig undan och far över till andra sidan sjön.
När han kommer tillbaka är de där igen med sina frågor.
Och Jesus är tydlig mot dem; ni söker mig bara därför att ni fick äta, inte för att ni hade sett ett tecken. Tecken på vadå?
Jo tecken på att Guds rike är här, mitt ibland er. Brödet ni fick är förgängligt, men det finns något annat ni ska söka efter, en föda som jag kan ge er, jag som är Människosonen.
De som frågar tänker som alla judar och kanske som många av oss; vad ska VI göra nu då ? Men Jesus säger; ni ska tro på honom som Gud har sänt till er. Och han står här nu, mitt ibland er. Det är han som är Guds rike. Följ mig och tro på mig, så gör ni Guds verk och kommer in i hans rike.
Om vi läser vidare i Johannes 6 kapitel så ser vi hur Jesus kallar sig själv Livets bröd och menar att man måste äta hans kött och dricka hans blod för att få evigt liv. Då blir det för mycket för många som hör på; vad menar han? Han är ju ändå bara en människa, och vi känner ju hela hans familj!
Här är den avgörande frågan_är Jesus verkligen Guds Son, som kan försona och förlåta oss alla våra synder och allt ont vi gör, och kan han ge oss evigt liv, eller är han bara en människa som du och jag?
När många av hans efterföljare nu lämnar honom, frågar han de tolv apostlarna: Vill ni också gå er väg?
Det blir Petrus som får svara för dem alla: Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.
Men kan förstås tycka att alla de tusentals människorna som hade varit med om det stora undret där fem bröd och två fiskar räckte till alla, skulle har förstått samma sak och kunnat tro, men vi ser att så är det inte. När Jesus botar en blind senare i Johannesevangeliet så uppstår samma situation; det blir diskussion och tvivel , och då säger Jesus att man kan se och ändå vara blind.
Blind för den djupa meningen, blind för verkligheten, blind för vad han gör och säger. Det handlar om att se och öppna sig för en verklighet som är mycket större än vårt tvivlande förnuft vågar tro.
Blott i det öppna har du en möjlighet
Låser du om dig kvävs och förtvinar du.
Ut i det fria skall du med Herren gå.
Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.
SvPs 90:1