Gunvor Sandwall har alltid ”tänkt i färg”. Hon ville ”hjälpa världen att bli vackrare”. Inte minst hennes textila, sakrala konstverk visar det. Där har de religiösa symbolerna stor betydelse. Gunvor Sandwall arbetade i skilda tekniker såsom akvarell, broderi, applikation och vävning. Hennes inspirationskällor var naturen, musiken, litteraturen och intressanta människor. Hon finns representerad i 27 kyrkor och kapell i Sverige och Tyskland. En verklig kulturgärning i det tysta!
Biografi
Gunvor Sandwall föddes i Uppsala 1930 och slutade sina dagar i Anderslöv sommaren 2020. Gunvor träffade sin man Bengt Sandwall när de båda utbildade sig till teckningslärare på Konstfack i Stockholm. Efter några år på Gotland blev det Skåne, där båda makarna ett antal år var just teckningslärare (bildlärare) i Anderslöv och Trelleborg. Gunvors samhällsengagemang har alltid funnits. Under flera år var hon scoutledare i Anderslövs scoutkår. Hon satt i kommunfullmäktige i Trelleborg för Moderaterna, var ledamot i kulturnämnden och hade också uppdrag som nämndeman.
Skapandet
Kyrkoårets färger satte fart på hennes tankar. Redan befintlig utsmyckning, färgerna och hur ljuset föll inne i kyrkorna gjorde att idéerna kom inför varje uppdrag. Hon ville beskriva för besökarna det magiska i kyrkorummet och att det är förenligt med bibliska händelser.
Gunvor Sandwall var teologiskt intresserad och kunde Bibeltexterna. Hon hade fördjupat sig i kyrkliga symboler och kyrkotexter. Ett stipendium förde henne bland annat till Italien för att studera kyrkokonsten där. De kunskaperna inspirerade henne att komma på nya mönster. I Italien målade hon gärna akvareller. Hennes och makens vandringar sommartid i de Österrikiska alperna satte fart på fantasin.
Vad jag kan förstå var engagemanget och arbetet som scoutledare något som också var viktigt för henne och inspirerade henne.
Hennes skapande av kyrkliga textilier blev i form av bland annat mässhakar, antependier, bårtäcken, stolor med mera.
Textila skatter i Anderslöv
Den gröna mässhaken till Anderslövs församling var den första hon gjorde. Det blev startpunkten på hennes långa karriär. Mässhaken är gjord i fint ylletyg. Den gröna färgen är den vanligaste liturgiska färgen i Svenska kyrkan. Det är alltid det största och praktfullaste broderiet som finns på mässhakens rygg eftersom prästen oftast står vänd mot altaret under mässan och då är det vackraste vänt mot församlingen.
Det antependium, och det verk som blev det sista som Gunvor Sandwall skapade, visar hur floden Jordan delar sig så att Herren kunde gå torrskodd över. Det invigdes till påskveckan i Anderslöv 2020.
Bårtäcket som hänger som dekoration på en av kyrkans väggar, är tillverkat i siden i olika röda nyanser. Korset mitt på är fastsatt mot en bakgrund av vinröda färgtoner, rosa, ljusrött, ljuslila och brunbeige.
Avslutning
Gunvor Sandwall var en mycket engagerad kvinna. Samtidigt som hon stod med båda fötterna på jorden tänkte hon mycket fritt och visionärt. Hon berättade att hon fick hjälp av sin mammas lapplåda och konstfackskolan. Hon lärde sig att väva och se hur mamman sydde och fick textilkännedom. Hon startade sin konstnärsbana med applikationen GAMLA STAN med 110 lappar just ur sin mammas lapplåda. Hennes sista verk, antependiet Jordan, finns i Anderslöv, där hon levde och bodde i många år. Begravningen ägde rum i Anderslövs kyrka, hennes kista under det bårtäcke som hon själv skapat.