Välkommen till Sommarkyrkan 2024!

En sommar fylld av gemenskap och inspirerande upplevelser. Utforska våra öppna kyrkor, våffelcafé, sommarmusik, djurmöten och barnaktiviteter

Den 22 juni startar Araslövs församlings sommarkyrka 2024 och kommer som förra sommaren vara en sommarkyrka fylld av gemenskap och inspirerande upplevelser. Under sommaren kommer vi ha vårt populära våffelcafé, sommarmusik och pubkväll med trubadur, familjeaktiviteter och andaktsfulla friluftsgudstjänster.

Våffelcafé

Även denna sommar kommer vi ha vårt välbesökta våffelcafé där vi kan träffas och umgås. Caféet kommer att vara öppet onsdag-lördag kl. 11.00-16.00, veckorna 26-28 i Färlöv och veckorna 30-32 i Önnestad. Njut av våfflor och smörgåsar i vårt stora partytält och är det lite sämre väder kommer det att finnas möjlighet att sitta inomhus.

Aktiviteter för alla åldrar!

Under sommaren kommer vi erbjuda olika sorters aktiviteter. För barnfamiljer finns årets spännande aktivitet i kyrkan där vi behöver mästerdetektiver för att leta reda på ett gäng bokstäver som mystiskt har försvunnit. I våra caféer kommer man även i år kunna besöka olika sorters djur vid ett par tillfällen och lära känna dom på nära håll.

Sommarmusik

Sommarmusiken inkluderar både lunchmusik, musikgudstjänster och friluftsgudstjänster. Bland höjdpunkterna hittar ni musik från Gerda Holmqvist, Janerik Lundqvist, Duo Dimma, Duo Z, Karin Mattsson & Fredrik Sahlin och Annie Svensson m.fl.

Ladda ner vår broschyr om Sommarkyrkan!

I våra kyrkor och församlingshem finns vår broschyr om Sommarkyrkan där alla aktiviteter och kalendarium finns! Välkomna att ta med ett exemplar hem eller ladda ner som pdf här.

Välkommen till våffelcaféet!

I sommar bjuder församlingen in till våffelcafé! Njut av våfflor och smörgåsar i vårt stora partytält, det kommer även finnas möjlighet att sitta inomhus vid dåligt väder.

Musik i sommartid och sommarmusikens höjdpunkter

Lunchmusik, musikgudstjänster och friluftsgudstjänster utgör delar av sommarmusiken. Här kan du läsa om några av de musikaliska höjdpunkterna under sommaren!

Barnens Sommarkyrka

Välkommen till årets roliga och spännande aktivitet i kyrkan - för hela familjen!

Vitkalkad kyrka i skymningsljus.

Besök en sommaröppen kyrka

Välkommen till Blekinges och Skånes sommaröppna kyrkor. Många av kyrkorna har guidade visningar, utställningar, konserter och aktiviteter för barn. Ladda ner mobilappen Kyrkguiden så har du all information nära till hands.

Hitta till kyrkor runt om i Sverige – eller ge dig ut på en vandring

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.