Vår mission - vårt uppdrag

Detta är vad vår kyrkoherde, våra medarbetare och förtroendevalda ser som vår mission och vill arbeta utifrån. Läs mer!

Vår mission - vårt uppdrag

Detta är vad jag som kyrkoherde, och vad vi tillsammans som medarbetare och förtroendevalda, ser som vår mission och vill arbeta utifrån:

Foto: Annika Bergkvist

Vi är

Vi är Araslövs församling, en landsortsförsamling som är en del av Svenska kyrkan inom Lunds stift. Vi är den stora majoriteten av de boende i bygden som genom dopet hör samman över alla mänskliga gränser i en gemenskap som utgår från Guds kärlek och nåd. Vi är en öppen folkkyrka som erbjuder mötesplatser där människor i alla åldrar och livssituationer kan känna sig delaktiga och få stöd. I församlingens gemenskap får vi ta emot dopets gåva och uppdrag, fira gudstjänst i livets olika situationer, ta del av kyrkans undervisning och dela den med andra. Som det enda kristna samfundet på orten är vi öppna för alla som vill fira gudstjänst, och visa Guds kärlek till alla människor oavsett religion.

Vi har fått uppgiften att vara kyrka idag och fullgöra dess uppgift i vårt lokalsamhälle. Tillsammans tar vi ansvar för att vårda alla de resurser vi ärvt och äger; våra kyrkor och kyrkogårdar, församlingshem och verksamheter, gudstjänstliv och traditioner för att kunna överlämna detta som arv till kommande generationer. Historiskt är vi samhällsbyggare och folkbildare, människovårdare och värdegrund, i nutid är vi vägledare och samtalspartner, värdebärare och ibland en kritisk röst. Vår identitet är att ha omsorg om alla människor på orten och samverka med alla goda krafter för att bevara en gemensam värdegrund och ständigt vidga ordet ”vi”.

Vi är en del av den världsvida kristna kyrkan som i nära samverkan med stater och organisationer arbetar för fred, rättvisa, hälsa, utbildning, mänskliga rättigheter och en hållbar utveckling för hela Guds skapelse.

Vi tror

Med Svenska kyrkans trosdokument som grund tror vi att vi genom dopet och nattvarden tar emot Guds nåd till gemenskap med Gud genom liv och död och samtidigt ett uppdrag att leva i världen med Jesus som förebild och hopp. Vi ska bottna i nåden och skapa i världen. Vi tror att alla människor har sitt värde och sin identitet i Guds kärlek. Vi tror att församlingens verksamheter är en gemenskap där Jesus möter oss uppstånden och levande. Här får vi tolka livet i ljuset av Guds ord och omsätta Guds kärlek i praktiken.

Vi tror att Bibeln ska tolkas utifrån vår tids förändringar i samhället och världen och alltid utifrån barnets och den maktlösas perspektiv. Vi tror på ett samhälle där olika kulturer och språk kan berika, där goda ideologier och religioner kan mötas och där vi solidariskt delar resurser med alla som behöver skydd och stöd.

Vi tror att denna värld är Guds värld och att Gud aldrig överger sin skapelse. Därför finns det alltid en framtid och ett hopp. Vi tror att denna planet och dess tunna biosfär är vårt enda hem i kosmos där livet måste skyddas och delas mellan alla människor och allt levande. Därför är det både möjligt och nödvändigt att göra en radikal förändring i användningen av jordens resurser.

Vi vill

Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Vi vill fördjupa församlingens grundläggande uppgift att fira gudstjänst, utöva diakoni och bedriva undervisning och mission genom att under de kommande åren särskilt arbeta med följande tre fokusområden:

En enda grund - församlingens bidrag till samhällets gemensamma värdegrund

Vi vill i våra möten med barn och unga och deras föräldrar, i samverkan med skolor och lokala organisationer, i vårt kommunikationsarbete och genom särskilda aktiviteter tydliggöra hur kristna grundvärderingar bidrar till ett gott demokratiskt samhälle med öppenhet, dialog och medmänsklighet i stället för individualism, motsättningar och en våldsbejakande kultur.

En enda kropp - församlingen som en helande miljö

I ett hårt samhällsklimat vill vi skapa mötesplatser för att människor i utsatta livssituationer och eftersatta grupper ska vara inkluderade med fulla rättigheter i kyrkan och samhället. Genom detta vill vi motverka ofrivillig ensamhet och psykisk ohälsa och uppmuntra till delaktighet och ideellt arbete i tjänst för medmänniskan.

En enda värld - församlingens miljörevision och miljöarbete

För Skapelsens framtid och den egna trovärdigheten vill vi göra en miljörevision av vår verksamhet, ta konsekvenserna av den och utveckla miljöarbetet i enlighet med Agenda 2030.

Anders Lindow, kyrkoherde
April 2023