Kravet på att ordna arbetsplatser på ett säkert sätt är stort. Genom olika föreskrifter anger Arbetsmiljöverket vad som ska beaktas i detta arbete.
Det finns regler från Arbetsmiljöverket i form av olika detaljföreskrifter, AFS:ar, som är skrivna för att säkra en bra arbetsmiljö. Dessutom finns rekommendationer specifika för kyrkogårdsverksamheten, exempelvis över gravgrävning och gravstenssäkerhet. Dessa rekommendationer finns i webbhandboken Vera. Föreskrifterna ska finnas tillgängliga för de anställda.
All teknisk utrustning (redskap och maskiner) som används på kyrkogårdar ska vara utformade enligt normer som följer av olika EU-direktiv och de ska vara CE-märkta.
Riskbedömning av arbetsuppgifter
Arbetsgivaren ska göra riskbedömningar och kontinuerligt undersöka arbetsförhållandena och arbetsuppgifterna. Risker ska så långt det är möjligt undanröjas. För alla uppgifter där det ändå finns risker ska skriftliga instruktioner upprättas. Några vanligt förekommande risker kan vara arbete från hög höjd, maskinanvändning, gravgrävning och justering av gravvårdar.
Under fliken informationsmaterial här på intranätet finns en hel del material som rör gravstenssäkerhet.
Kyrkorådet har det övergripande arbetsmiljöansvaret
Det är församlingens styrelse - kyrkorådet - som är arbetsgivare och som ansvarar för att arbetsmiljöarbetet blir utfört under ordnade former.
Det innebär inte att styrelsen ska arbeta operativt med arbetsmiljöfrågor . Kyrkorådet fördelar arbetsuppgifter i arbetsmiljöarbetet skriftligt till kyrkoherde eller via denna till andra chefer - fördelning av arbetsmiljöuppgifter. För detta finns en särskild mall att hämta i webbhandboken Vera.
Om en chef eller arbetsledare fått arbetsmiljöuppgifter fördelade till sig men saknar kunskap, resurser eller befogenheter att kunna utföra dem kan uppgifterna returneras - det vill säga återlämnas till dess berörda person fått utbildning och/eller beslutsrätt eller resurser för att kunna utföra uppgiften.