omslagsfoto av foldern Löneprocessen steg för steg

Löneprocessen steg för steg

En väl fungerande löneprocess bidrar till att verksamheten och medarbetarna utvecklas. Som arbetsgivare ansvarar du för att utveckla och förankra lönebildningen för att nå verksamhetsmålen.

Collage med foton som visar saxar, person som kuverterar, rör med stor ratt samt en traktor med skopa som kör ut ur garage.

Utbildningar lön

Utbildningarna inom lön utgår från Svenska kyrkans olika verksamheter och leds av förhandlare/rådgivare från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Lönesättning och lönepolitik

Vad arbetsgivaren behöver känna till om vad som påverkar lönesättningen och vilka faktorer som ligger till grund för lönepolitiken.

Lönesamtalet

Vid lönesamtalet går den lönesättande chefen igenom den bedömning som ligger till grund för den nya lönen. För att lönesamtalet ska bli bra, behöver både chefen och medarbetaren få möjlighet att förbereda sig.