Arbetsgivarens lönepolitik ska koppla ihop arbetsgivarens vision och verksamhetsidé med de kollektiva prestationer och beteenden som leder till organisationens framgång, stabilitet och styrka. Dessa beteenden och förhållningssätt ligger sedan till grund för hur arbetsgivaren bedömer den enskilde medarbetarens bidrag till verksamheten.
Hur lönerna sätts påverkas av följande:
- arbetsgivarens lönepolitik/lönepolicy
- medarbetarens plats i lönestrukturen
- eventuellt förändrade arbetsuppgifter
- medarbetarens bidrag till verksamheten i form av bedömning av lönekriterierna och måluppfyllelse
- löneökningsutrymmets storlek.
Det är viktigt att lönerna ses i ett sammanhang. Det är inte i lönesamtalet som medarbetaren kan påverka sin lön, utan varje dag på jobbet.
Lönepolitik/lönepolicy
Lönepolitiken bör vara välkänd och förankrad i organisationen. Exempelvis kan man upprätta en lönepolicy som uttrycker arbetsgivarens vision för verksamheten och på vilket sätt lönesättningen kan stödja verksamheten. I lönepolicyn anges vad som påverkar medarbetarnas lön.
I det centrala löneavtalet finns skrivningar som kan ligga till grund för lönepolicyn. Även församlingsinstruktionen kan stödja lönesättningen i verksamheten och formulera lönepolitiken/lönepolicyn.
Observera att de fackliga organisationerna behöver informeras om lönepolicyn.
Lönestruktur
Ta fram en lönestruktur för arbetsplatsen som synliggör både det befintliga och det önskade löneläget för olika typer av roller i organisationen. Indelningen ska utgå från befattningens svårighetsgrad och ansvar. Tanken är att medarbetarna i respektive grupp ska kunna jämföras. För varje grupp identifierar ni också vilken den ungefärliga lägsta och högsta lönen bör vara.
Lönestrukturen hjälper arbetsgivaren och medarbetarna att klarlägga vad som utgör en skälig lön för medarbetare beroende på erfarenhet, kompetens, ansvar och arbetsuppgifter. Den som har lite erfarenhet och kompetens kan ha en lägre lön jämfört med medarbetare med hög kompetens, stor erfarenhet och mycket ansvar. Vad som räknas som en hög respektive låg lön beror på till vilken grupp befattningen hör.
Syftet med lönestrukturen är att visa på hur det ser ut idag, men också att beskriva hur arbetsgivaren tänker sig att den framtida lönestrukturen ska se ut.
Lönestrukturen visar alltså följande:
- löneläge – en viss grupps löneläge i förhållande till en annan grupp
- lönespridning – vilken är den ungefärliga tänkta högsta och lägsta lönen och hur ser lönespridningen faktiskt ut idag?
- prioriteringar och behov – hur tänker arbetsgivaren agera för att nå den önskade lönestrukturen
- hur och på vilket sätt medarbetaren över tid kan påverka sin lön genom goda arbetsresultat.
Lönestrukturen hjälper arbetsgivaren att kunna skapa rätt förväntningar i samtalet med sina medarbetare.
Med utgångspunkt i lönestrukturen kan du som chef ta upp frågor med din medarbetare som handlar om:
- att förklara en liten eller högre löneökning,
- att utveckla eller förstärka medarbetarens kompetens innan lönehöjning kan bli aktuell
- att ta på sig nya arbetsuppgifter eller ett visst ansvar för att lönen ska öka,
- att peka på uppnådda mål och bedöma den enskildes arbete efter de fastställda kriterierna,
- att peka på att redan hög/högsta lön inte kan få lika hög löneökning som den medarbetare som ligger längre ner i strukturen, förutsatt att de gör lika goda bidrag till verksamheten.