Säkerhetshjälmar på en hylla.
Foto: Magnus Aronson

Om arbetstagarens ansvar för sin egen arbetsmiljö

Fråga: Kyrkogårdschefen i vårt pastorat har uppmärksammat att arbetsgivarens instruktioner inte alltid följs fullt ut vid gravgrävning. Vid gravhöljning och demontering av rasskydd har vissa brister förekommit, exempelvis att hjälm inte används. Vi undrar nu vilka krav och åtgärder som kan bli aktuella för att uppnå efterlevnad i säkerhetsfrågorna.

CHEFSJURIST ROBERT SVEC SVARAR: I arbetsmiljölagen anges de allmänna skyldigheter rörande arbetsmiljön som vilar på arbetsgivaren respektive arbetstagaren. Utgångspunkten är att huvudansvaret för arbetsmiljön ligger på arbetsgivaren. Både arbetsgivaren och arbetstagaren är dock skyldiga att samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö.

Arbetstagaren har att vara aktiv när det gäller att medverka i arbetsmiljöarbetet och delta i genomförandet av de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Vidare ska arbetstagaren följa givna föreskrifter samt använda de skyddsanordningar och iaktta den försiktighet i övrigt som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall.

Inställningen till risktagning påverkas emellertid av arbetstagarens kunskaper om farorna och möjligheterna att sätta in skyddsåtgärder. Arbetsgivaren har därför att se till att arbetstagaren får god kännedom om de förhållanden under vilket arbetet bedrivs och att hen underrättas om de risker som kan vara förenade med arbetet.

Härutöver ska arbetsgivaren förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs och vet vad hen har att iaktta för att undgå riskerna i arbetet. Särskild uppmärksamhet kan behöva ägnas åt skyddsinstruktionerna. Arbetsgivaren måste också försäkra sig om att arbetsledaren har tillräckliga kunskaper om hur handledningen ska utformas och genomföras. Ingen ska ges till uppgift att sköta ett arbete utan att ha de kunskaper som behövs.

Skyddsarbetet äventyras naturligtvis om arbetstagaren inte vill rätta sig efter de föreskrifter som gäller och bidra till en god ordning på arbetsplatsen. Underlåtenheten kan medföra risker inte bara för den egna säkerheten och arbetskamraternas utan också inverka ogynnsamt på skyddsmedvetandet överhuvudtaget. Ju högre befattning och större ansvar en arbetstagare har desto allvarligare bedöms underlåtenhet att följa instruktioner och föreskrifter. Möjlighet finns också för arbetsgivaren att vid arbetstagarens vägran ingripa med arbetsrättsliga åtgärder.

En arbetstagare som vägrar att följa skyddsföreskrifterna kan avvisas från arbetsplatsen och har då heller inte rätt till lön eller annan ersättning till dess rättelse sker. Möjlighet finns också för arbetsgivaren att stänga av arbetstagaren samt ytterst att skilja hen från anställningen.

En eventuell uppsägning av arbetstagaren bör dock föregås av en helhetsbedömning. Om arbetstagaren haft speciella skäl för vägran att rätta sig efter skyddsföreskrifter – till exempel överkänslighet för viss skyddsutrustning – bör arbetsgivaren i stället överväga andra åtgärder, såsom omplacering.

Handslag mellan två personer.

Då kan det bli uppsägning

ARBETSRÄTT. Var dras gränsen för uppsägning på grund av ohälsa, när en medarbetare inte kan prestera på jobbet? Vilka skyldigheter och rättigheter har arbetsgivaren respektive arbetstagaren? Erik Danhard, advokat och arbetsrättsexpert förklarar vad som gäller.

Två händer håller i MBL, lagen om medbestämmande i arbetslivet.

MBL - det arbetsgivaren ska kunna (utbildning)

Bestämmelser om inflytande på arbetsplatsen för arbetstagare finns framför allt i MBL. Utbildningen ger en tydlig redogörelse för förhandlingar och information samt går igenom andra för arbetsgivaren centrala frågor.

Flera händer sträcker sig efter postit-lappar på ett bord.

Chefs- och ledarskapsutveckling i Svenska kyrkan

Ett tvåårigt program för dig som vill utvecklas som chef och ledare. Det vänder sig till chefer och arbetsledare inom olika yrkeskategorier inom Svenska kyrkan och som har egen underställd personal. Ny omgång startar varje höst.