Skao företräder Svenska kyrkans arbetsgivare

SVENSKA KYRKAN ÄR en kyrka där ideella, förtroendevalda och anställda, tillsammans ska tjäna kyrkan och församlingen. Församlingen är den primära enheten och därifrån utgår all verksamhet.
Svenska kyrkan är även en arbetsplats för cirka 22 000 anställda. Församlingarna, pastoraten och stiften är medlemmar i Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, Skao, liksom olika närstående organisationer.

Demokratiskt uppbyggd

Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd. Vid kyrkovalet var fjärde år kan
alla medlemmar som fyller 16 år senast på valdagen rösta på de nominerade.
Valet ger de förtroendevalda i uppdrag att ansvara för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd och dess förvaltning skött. Denna demokratiska grund finns även i stiftsfullmäktige, stiftsstyrelsen, kyrkomötet och kyrkostyrelsen.

Kyrkorådet – styrelse med omfattande ansvar

Kyrkoordningen anger att kyrkorådet utgör styrelse i församling respektive
pastorat – dess uppgifter och ansvar som styrelse är detsamma oavsett
församlingens eller pastoratets storlek. En församling som ingår i pastorat
styrs i stället av ett församlingsråd med ett begränsat ansvar.
Kyrkorådet fattar beslut inom ramen för de mål och den inriktning som
kyrkofullmäktige har beslutat om. Tillsammans med kyrkoherden ansvarar kyrkorådet därmed för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd – ett utgör en viktig del av kyrkosynen i Svenska kyrkan. Därför ska kyrkoherden kontinuerligt rapportera till kyrkorådet hur verksamheten fortlöper.

Kyrkorådet utgör arbetsgivare

Som styrande och verkställande organ i församlingen/pastoratet – och som dess styrelse – är kyrkorådet arbetsgivare. Med arbetsgivarrollen följer ett ansvar
att fullfölja de åtaganden och skyldigheter som regleras genom lagar, kollektivavtal och praxis samt kyrkoordningen och den egna personalpolitiken.
Arbetsgivaransvaret omfattar alla moment och delar, från att rekrytering sker
och medarbetare anställs till att en anställning avslutas och är detsamma oavsett hur stor eller liten organisationen är.

Som ytterst ansvarig arbetsgivare ska kyrkorådet också se till att församlingen/
pastoratet har fungerande personalpolitik, god arbetsmiljö och att gällande
arbetsrättsliga lagar och avtal följs. Rådet ska även fatta strategiska beslut
om ramarna för personalpolitiken och de ekonomiska förutsättningarna.

Kyrkoherdens uppdrag och ansvar

Kyrkoherden leder all daglig verksamhet och är ledamot av kyrkorådet och
en del av styrelsen. I sin roll som chef och arbetsledare företräder kyrkoherden
arbetsgivaren i det dagliga arbetet.
Kyrkoherden ansvarar också för tillsynen över all verksamhet utifrån Svenska
kyrkans tro, bekännelse och lära.

Huvudmän för begravningsverksamheten

Svenska kyrkans församlingar och pastorat är huvudmän för begravnings-verksamheten i hela landet, undantaget Stockholm och Tranås. Där är begravningsverksamheten en kommunal angelägenhet.
Huvudmannen är skyldig att tillhandahålla gravplatser till alla som vid
dödsfallet var folkbokförda inom det egna förvaltningsområdet oavsett
trostillhörighet.
Kostnaderna finansieras genom en begravningsavgift som betalas av alla
folkbokförda i Sverige som betalar kommunal inkomstskatt.

Collage av två foton. Vill vänster lagbok och kyrkoordningen med en ordförandeklubba överst Till höger närbild av omslag till medarbetarsamtal.

Utbildningar styra och leda

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar för såväl förtroendevalda som för anställda med olika arbetsledande funktioner.

ett antal avtalsböcker i en trave intill ett äpple.

Kollektivavtal

På uppdrag av Svenska kyrkans arbetsgivare förhandlar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation centrala kollektivavtal med de fackliga organisationerna.

kvinna sitter vid skrivbord och pratar med en man.

Från lokal personalpolitik till central delegation

Med mångårig erfarenhet som förtroendevald ser Ulla Malmgren (BA) gemensamma utmaningar i att axla ansvaret på de olika nivåerna: – Viktigast är att vara öppen, ärlig och tydlig med vad man vill. Det är grunden för att komma överens, även om man tycker olika i en del sakfrågor.