Olika skrifter från arbetsmiljöverket ligger på en stötdämpande matta ihop med plasthandske.
Foto: Magnus Aronson

Utbildningar arbetsmiljö

I svensk lagstiftning finns ett väl utbyggt regelverk om arbetsmiljö som ger arbetsgivaren ett gott stöd för att leda verksamheten på ett långsiktigt hållbart sätt. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation erbjuder utbildningar inom såväl fysisk som organisatorisk och social arbetsmiljö. Kursledare är antingen​ medarbetare från arbetsgivarorganisationen eller externa experter.

Utbildningar arbetsmiljö

Svart trappa med gula varningslister.

Arbetsanpassning och rehabilitering (utbildning)

Utbildningen lär dig regelverket och vad som är viktigt att tänka på i det praktiska rehabiliteringsarbetet, hur det går att arbeta förebyggande och vad som händer då arbetsgivaren gjort allt som går i ett rehabiliteringsarbete.

En person sätter på sig hörselkåpor.

Arbetsmiljöansvaret på kyrkogården (utbildning)

Arbetet på kyrkogården är mångfasetterat med många olika arbetsmoment, detta gör att det är många arbetsmiljöregler att förhålla sig till och följa.

Foldrar och skrifter som hör till utbildningen att vara skyddskommitté.

Att vara skyddskommitté (utbildning)

För att en skyddskommitté ska kunna göra verklig nytta i organisationen krävs det att alla som ingår i den har vissa kunskaper.

Flera olika häften och böcker om arbetsmiljö och en penna ligger på ett bord.

Grundläggande arbetsmiljöutbildning (utbildning)

Grundläggande arbetsmiljöutbildning är en partsgemensamt framtagen utbildning som ger en grund i vad arbetsmiljöansvaret, arbetsmiljöarbetet och arbetsmiljölagstiftningen innebär.

teckning med våldskänsla, med ett stort ord, nej, i rött.

Kränkande särbehandling (inspelat webbinarium)

Webbinariet Kränkande särbehandling går igenom några av de viktigaste aspekterna för att förebygga och hantera kränkande särbehandling på en arbetsplats.

Fötter och ben på personer som vänder sig bort från betraktaren/betraktarna.

Kränkande särbehandling och konflikter (utbildning)

Det här är en utbildning om att skapa ett robust samarbetsklimat, hur du ser signaler på mobbning/kränkande särbehandling och konflikter och vad du ska göra om det pågår kränkningar eller konflikter.

Ett bord med papper, en ordförandeklubba och en psalmbok.  Flera personers händer syns runt bordet.

Kyrkorådets arbetsmiljöansvar (utbildning)

Kyrkorådet har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Under utbildningen reder vi ut vad det innebär och identifierar de viktigaste frågorna för att säkerställa en bra arbetsmiljö. Vi går också igenom gränsdragningen mellan kyrkorådets och kyrkoherdens arbetsmiljöuppgifter

Uppslagen mapp med det material som ingår i utbildningen organisatorisk och social arbetsmiljö.

Organisatorisk och social arbetsmiljö (utbildning)

Den ökande psykiska ohälsan i arbetslivet är en av samhällets utmaningar. Därför är det viktigt att ta vara på det som fungerar bra och i tid åtgärda det som kan skapa ohälsa.

Rätt bemanning för verksamhetens behov

Rätt bemanning för verksamhetens behov (e-utbildning)

E-utbildningen Rätt bemanning för verksamhetens behov går igenom grunderna i arbetet med omställning

En illustration med en streckfigur som håller upp händerna, en skuggfigur som sitter med huvudet i händerna och ordet NEJ i stora röda bokstäver

Sexuella trakasserier (inspelat webbinarium)

Arbetsgivarorganisationens webbinarium När måste du agera? Arbetsgivarens ansvar vid sexuella trakasserier, har redigerats till en utbildningsfilm som vänder sig till arbetsgivarföreträdare: chefer, arbetsledare, HR-personal, skyddsombud och förtroendevalda.

Två par händer vid ett fikabord. Den ena skriver i en anteckningsbok.

Skadligt bruk på arbetsplatsen (e-utbildning)

Är du chef, HR eller skyddsombud? Då har du möjlighet att gå en ny e-utbildning om grunderna i "Skadligt bruk på arbetsplatsen”, som berör hur alkohol och andra skadliga bruk påverkar arbetsmiljön och hur ska du som chef kan agera.

tre personer står med ryggen til mot kameran. de sorterar mat. personen i mitten har en varselväst på sig.

Verksamhetsansvar och ideellt engagemang

Vad innebär ideellt engagemang i Svenska kyrkan? Vad är det för skillnad mellan anställdas arbete, förtroendevaldas uppdrag och ideellas engagemang och uppgifter? Hur ser gränsdragningen ut mellan dessa roller? Den här utbildningen reder ut begrepp och frågor som rör ideellt engagemang. Den förtydligar och exemplifierar de olika rollerna och fastställer gränsdragningen mellan dem.

uppräckt handlata. en person skymtar bakom handflatan.

Våld och hot på arbetsplatsen (utbildning)

Våld och hot på arbetsplatsen är en svår men viktig arbetsmiljöfråga för arbetsgivaren men självklart också för den som utsätts och som oroar sig för att bli utsatt. Arbetsgivare i Svenska kyrkan måste agera för att hindra hot och våld och hantera alla händelser som berör våld och hot.