Gammal lagbok och ny lagbok i hög. Kyrkoordningen lutar sig emot högen.
Foto: Magnus Aronson

Vad arbetsgivaren behöver veta

Som arbetsgivare i Svenska kyrkan har du ett viktigt uppdrag. Här kan du läsa mer om de frågor du behöver känna till.

collage. till vänster en person i kavaj med höger hand i luften, till höger en person som sitter på knä bakom en gravsten som provtrycks.

Arbetsgivarrollen

I Svenska kyrkans församlingar och pastorat är kyrkorådet arbetsgivare och kyrkoherden är den främsta arbetsgivarföreträdaren. Även andra chefer och arbetsledare företräder arbetsgivaren, liksom de som arbetar med HR och personalfrågor.

Collage. Fotot tillvänster visar präst som läser ur arbetsmiljölagen, fotot till höger visar händer från två personer som samarbetar.

Arbetsmiljö

En god arbetsmiljö är en förutsättning för en bra verksamhet.

En person sitter intill en datorskärm med en halvt uppslagen bok om arbetsrätt i handen.

Arbetsrätt

Som arbetsgivare i Svenska kyrkan behöver du känna till och följa de arbetsrättsliga lagarna på arbetsmarknaden.

Arbetsrätten i teori och praktik -grunder och fördjupning

Ger dig grundläggande kunskaper och fördjupad förståelse för arbetsrätten grunder genom en blandning av föreläsningar, samtal och grupparbeten kring verklighetsnära case. Två dagar, på plats. Ett måste för dig som vill säkerställa att du hanterar arbetsrättsliga frågor på ett korrekt och rättssäkert sätt.

ett antal avtalsböcker i en trave intill ett äpple.

Kollektivavtal

På uppdrag av Svenska kyrkans arbetsgivare förhandlar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation centrala kollektivavtal med de fackliga organisationerna.

väg som skär genom ett skogrikt landskap, med uppförs- och nedförsbackar.

Ledarskap

Ledarskap i Svenska kyrkan utövas av såväl anställda – chefer och medarbetare – som frivilliga

Lön

Svenska kyrkans löneavtal förutsätter att arbetsgivaren lokalt tar ställning till hur lönen fastställs, utrymmet för löneökningar och övergripande prioriteringar

Pension, försäkring, omställning

Parterna har tecknat centrala kollektivavtal om tjänstepension och omställnings- och kompetensstöd. Det finns också kollektivavtalade försäkringar.

Rätt bemanning för verksamhetens behov

För att möta Svenska kyrkans ökande behov av omställning, har Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tagit fram materialet Rätt bemanning för verksamhetens behov – processkarta för omställning i Svenska kyrkan.

Skola och förskola i Svenska kyrkan

Verksamhet i skola och förskola regleras av särskild lagstiftning. I vissa delar påverkar det arbetsgivarens ansvar. Församlingen/pastoratet har också ett ansvar som huvudman för verksamheten.