Arbetsgivare inom Svenska kyrkan ställs inför många svåra bedömningar: Vad innebär arbetsgivarens arbetsledningsrätt? Hur förhåller sig kyrkoordningen till lagstiftningen? När utgör misskötsamhet eller sjukdom skäl för uppsägning? Kan jag vid rekrytering kräva medlemskap i Svenska kyrkan? Utbildningen Arbetsrätt i Svenska kyrkan – steg 2 utgör en fristående fortsättning på steg 1. Under två dagar genomgås centrala frågor som en arbetsgivare måste hantera korrekt för att undgå tvister och skadestånd.
Utbildningens innehåll
- Allmänna skyldigheter i anställningen
arbetsledningsrätt, arbetsskyldighet, lojalitetsplikt, kritikrätt, bisyssla, kontroller - Förhållandet kyrkoordning–lag
tillsyn, beslutsprövning, överklagande, behörighetsfrågor, befogenhetsprövning - Anställningsskyddslagen
uppsägning, arbetsbrist och personliga skäl, turordning, avskedande, verksamhetsövergång - Diskriminering och likabehandling
diskrimineringsgrunderna, repressalier, sexuella trakasserier, lönekartläggning, missgynnande pga föräldraledighet - Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar m m
ansvarets omfattning, rehabiliteringskedjan, rutiner, arbetsanpassning, kostnader, semester som återhämtning
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som har erfarenhet av personalledning och personalfrågor. Du är antagligen kyrkoherde, kanslichef, kyrkokamrer, personalchef, personalansvarig, personalsekreterare eller förtroendevald med särskilt ansvar för personalfrågor.
Vad du lär dig
Den här utbildningen ger dig djupare kunskaper i arbetsrätt. Du lär dig att tillämpa regler och avtal samt hur du ska agera korrekt i mer avancerade arbetsrättsliga situationer. Genom att hantera regler och avtal rätt från början kan du undvika arbetsrättsliga konflikter i det dagliga arbetet.